99 Problems: 2 – Juksecola


2 må man være

…må man være

VG kan i dag bringe nyheten om at oppkomlingen fra Nord Carolina skal utfordre verdens sterkeste varemerket på det de er best på. Jepp «Full Cola-krig» er i emning. Høres det ikke dramatisk ut? Dette får krisen i Ukraina til å blekne!

Saken er at Pepsico skal utfordre Coca Cola på å lage den beste colaen.  5 poeng til de som ser det fåfengte her?  (Hint: Ett av selskapene har produktet i selve navnet.)  det blir som om Toyota bestemmer seg for å lage den beste Golf’en.  Altså ikke den beste kompaktbilen i en gitt størrelsesorden, men den beste Golfen.  Toyota Golf skal bli bedre enn Volkswagen Golf!  Hva i alle dager hadde Pepsico gjort om Coca Cola ikke hadde oppstått før ting som kopibeskyttelse av produktnavn ble funnet på?

Årsaken til hybrisen er at Pepsi MAX nå har 23,7 % av markedet, mens Coca Colas originalresept har  29,5 %, mens Colas sukkerfrie alternativ Zero holder drøye 10 %.  Det er mulig Pepsi har en ide om at folk slutter å drikke sukkerholdig brus.  Og har kanskje vært sant en stund.  Men flere og flere blir skeptisk til industrielle søtningsstoff, og hvordan kroppen reagerer på disse.  Personlig har jeg alltid ment at om karbohydrater fra brus utgjør en så stor andel av energi-inntaket ditt at å bytte til kunstige søtninger utgjør en forskjell ligger problemet ikke i at det er sukker i brusen, men at du drikker alt for mye brus!

For et glass «ekte» Coca Cola, smaker minst 10 ganger bedre enn en mugge med det sukkerfrie alternativet.

Uansett Pepsico har tilsynelatende helt sett bort i fra at de var rimelig enerådende på markedet for sukkerfrie cola og colaetterligninger i 10 år,  fra 94 til 04, når Cola introduserte Zero.  Det er faktisk mer imponerende at Zero har vokst seg så store i forhold til Pepsi MAX. (Coca Colas forrige sukkerfrie alternativ var den utpregede feminine Cola Light som så ut som te og smakte kjetting. Den forsvant fra markedet i Norge fortere enn røykvarslere med snooze-knapp.)

Coca Cola er selvsikre nok til at de møter utfordringen ved å gi bort gratis Zero, mens Pepsico setter sin lit til blindtesting på smak.

Hvem er det så som skal gjennomføre disse blindtestene?  Er det forbrukermyndighetene eller Sintef?  Eller et fagmiljø på en universitet, som for eksempel NTNU eller Universitetet på Ås?  Eller kanskje de har hyret inn et profesjonelt analyseselskap som Norstat til å blindteste produktene etter vitenskapelige krav og metoder?  Neida,  «Stor gutt, gjøre sjøl» er omkvedet, noe som selvsagt latterliggjør hele prosessen før den er i gang. Det må da være billigere å heller gjøre som Cola, og bare gi bort en halvannen liter med brusen sin til hver norsk husstand?

Men skal det leveres på døra, sørg for at sjåføren ikke blir tørst underveis...

Men skal det leveres på døra, sørg for at sjåføren ikke blir tørst underveis…

Det er naturligvis en god grunn til at de ikke gjør det:  Da vil de ikke kunne manipulere testen slik de vil.  For det er en årsak til at en blindtest ikke vil bli direkte sammenliknbar,  årsaken ligger i innholdet.  Colaen i testen inneholder sukker, mens Pepsibrusen inneholde ikke det.  Og uavhengig av hvordan smaken er, så reagerer kroppen din annerledes på sukker enn søtstoffer rett etter inntak, så en fantast vil gjenkjenne «sin» brus. Hadde de testet mot Cola Zero derimot ville man kunne testet smak mot hverandre. For det er jo sukkerinntaket som gir Coca Cola (og vanlig Pepsi, om den hadde vært i salg) en oppkvikkende effekt.  Sukkerinnholdet ble økt når man måtte kutte ut coca-ekstrakten som opprinnelig ga brusen sitt navn, dengang den var en «patentmedisin».  (Omtrent samme marked som våre dagers energidrikker, som også henter sin oppkvikkende virkning fra en overdose sukker.)  Dengang, det vil si før 1903, inneholdt et glass Coca Cola ca 9 mg kokain. (Men så var jo så mangt bedre før…)

En annonse for Coca Cola fra gode gamle dager (Wikipedia)

En annonse for Coca Cola fra gode gamle dager (Wikipedia)

Uansett.  Jeg tror dette er en kamp Pepsico er dømt til å tape, rett og slett fordi uansett hvor mye de prøver, så er det en kopis kamp mot originalen, og det er markedsføringsmessig et enormt handicap.

Personlig må jeg innrømme at jeg synes vanlig Coca Cola er best, rett og slett fordi det er en fyldigere smak.  Iskald Pepsi Max smaker litt «tynt» og straks brusen blir litt varmere er det en ekkel kjemisk ettersmak som minner mest av alt om en lite heldig drinkmixer.  Nå er ikke Colas sukkerfrie alternativ særlig mye bedre, bare så det er sagt.

Sist men ikke minst,  om et spisested, restaurant eller bar tilbyr «Cola» og så kommer trekkende med en Pepsibrus er det en plikt å sende varen i retur, siden det er en uting. Jeg blir da litt skeptisk til om resten av menyen er like lemfeldig beskrevet,  så du risikere at «biffen» er  selvdødt esel og «tunfisken» i salaten din avsluttet sitt liv med et ynkelig klukk…