Søndag på topp


Jeg liker søndager. Særlig søndager der du ikke har noe som helst som «må» gjøres.  Pussig nok er det de dagene som er mest produktive.

Du står opp når du selvvåkner, og kan bryte fasten lenge etter kirketid.

Ikke en müsli i sikte...

Ikke en müsli i sikte…

Så kan man slenge seg hen i en herværende sofa, og innta noen kapitler i en av årets julegaver som litt for lenge har gått for lut og kaldt vann.  (Bøker over 2 kilo er så vanskelig å lese på sengen…)

Etter å ha oppdatert seg på de øvrige kampene i tippeligaen var det tid for å se om Stabæk kunne gjøre alle spådommer fra «ekspertene» til skamme, og erobre «festningen» Brann stadion.  Kort fortalt: Ja det kan de.  Noe som selvsagt er en fjær i hatten for de av oss som mener at det viktigste i fotball til syvende og sist er sjel og pågangsmot, ikke hvor mange milliarder en eller annen medgangssupporter måtte ha brennende i lommen. Takk til TV2 som hadde valgt hele Norges Askeladden-lag i rundens hovedkamp, satser på at det blir fler!

Tror vi skal få mye å glede oss over fra denne karen i år. Her fra seieren over Ham-Kam i fjor. (Bilde: Stabæk.no)

Tror vi skal få mye å glede oss over fra denne karen i år. Her fra seieren over Ham-Kam i fjor. (Bilde: Stabæk.no)

Etter en bedre gresk-inspirert middag og en aldri så liten cognac til kaffen for å feire serieledelse, var det tid for å få tatt unna litt husarbeid.  Soverommet først. Jeg  ryddet sammen en iten haug med esker som skal ned i kjellerboden i morra.  (Atter et lite prosjekt som burde sluttføres før påske. Noen som vet om noen loppemarkeder i Trondheim som kan være keen på noen esker med gamle tegneserier og pocketbøker?)

Hybelkaninen måtte pent til pers når det var ryddet unna, og siden jeg likevel hadde støvsugeren fremme fikk resten av leiligheten en runde med den også.  Hvor kommer egentlig støvet fra?  Jeg er overbevisst om at støvgenerering er en utappet energikilde som vil kunne overgå thorium og vindkraft om vi kunne utnytte den!

Så var skulle sengetøyet til pers, siden ingenting sier søndag som å krype nydusjet ned i nytt sengetøy.  Med vaskemaskinen i gang var det på med det nye. (Nei, det er ikke halvparten så vanskelig som visse uoppfinnsomme stand-up’ere liker å fremstille det.)

Jeg har naturligvis en 200×220 dyne,  det som noen, feilaktig, omtaler som «dobbeltdyne».  Det er selvsagt de andre dynene som korrekt bør omtales som «halvdyne» eller «barnedyne». Men det som slo meg var at av en eller annen grunn selges sengetøysett med kun to putevar.  Hva er greia der?  Er det bare jeg som er råflott som liker å ha minst fire hodeputer?  Er vanlige folk noen fordømte asketer i drømmeland?  Klarer de seg med færre soveredskap? Er det en konspirasjon for å øke salget av ensfargede putetrekk?

Puter!

Puter for liten, puter for stor

Altså,  det er mange gode grunner til å ha mange puter.  Når du leser på senga, eller ser serier på nettbrettet ditt? Eller for den del når du har overnattingsgjester,  siden det er koselig å dele dyne men bare stress å dele pute…

Det var dagens lille tankespinn i alle fall, så nå får du unnskylde meg,  jeg har en puma som roper på meg.