Ferdigbygget TWA DC-3 Dakota (1:144 Roden)


DC-3

DC-3

Det er noen fly som nær sagt alle har hørt om, og kan se for seg,   747 Jumbojeten, Concorde, Harrier Jump Jet, B-2 Stealth, Spitfire og den gode gamle Dakota’en:  Douglas DC-3.

Flyet

DC-3 var en videreutvikling av transport & postflyet DC-2, og ble introdusert i 1935.  Det var et resultat av en forespørsel  Transcontinental & Western Airlines (TWA) gjorde til Donald Douglas.  United Airlines hadde tatt i bruk den nye Boeing 247, og Boeing nektet å selge modellen til andre selskap førde hadde oppfylt Uniteds bestiling på 60 fly.  TWA ba Douglas utforme et fly som kunne ta opp kampen med Boeingmaskinen.  Etter en prototyp (DC-1) var resultatet DC-2, som viste seg som en suksess.  (DC står forresten for «Douglas Commercial») Men det var fortsatt forbedringspoentsiale og American Airlines overtalte Douglas til å videreutvikle DC-2 maskinen til en større modell der man kunne ha køyesenger (en transkontinentalflyving kunne fort ta et døgn i de dager.  Flyet be døpt  DST (Douglas Sleeper Transport).  Det var bare naturlig at man også laget en versjon med vanlige seter og den modellen ble døpt DC-3. Flyet ble populært hos de nye amerikanske flyselskapene som hadde vokst frem på begynnelsen av 30-tallet etter omreguleringen av postflyvningen i USA. 

TWA

TWA

På tross av at designet var et kvantesprang i utviklingen av privat flystrasport ble det total kun laget 607 DC-3’er,  så hvordan kan dette flyet bli så ikonisk?  På grunn av en liten hendelse kalt «andre verdenskrig».  Både briter og amerkiansere så behovet for et effektivt transportfly, og en kjapp redesign senere var resultatet Douglas C-47 Skytrain.  Eller som britene kalte modeller: Douglas Dakota Mk. I.  Etter hvert laget man også rene militære versjoner av passasjerflyet, som C-53 Skytrooper.  Uansett:  Der den sivile maskinen ble laget i 600 eksemplar,  ble det produsert over 10.000 militære versjoner.  Og etter krigen var det naturligvis mange til overs,  som ble solgt for en slikk og ingenting til private operatører. Og en god del av de er fortsatt i bruk, som alt-muligfly for små selskap kloden rundt. Det sies nemlig at den eneste fullgode erstatning for en DC-3 er en annen DC 3.

Årgangen for designet avsløres av trisykle-landigsstellet

Årgangen for designet avsløres av trisykle-landigsstellet

Modellen

Roden er en ukrainsk produsent som de senere årene har tatt steget fra småskala-produksjon til det som nærmer seg fullverdige «mainstream»-byggsett.  Det er ikke helt «Tamigawa» nivå, men ingen stygge overraskelser heller.  Detaljenivået er absolutt akseptabelt for denne skalaen, og formen er umiskjennelig Dakota.

TWA var en av to uoffisielle "flaggselskap" i amerikansk luftfart, sammen med Pan Am, siden de fløy på Europa.

TWA var en av to uoffisielle «flaggselskap» i amerikansk luftfart, sammen med Pan Am, siden de fløy på Europa.

Det er kun dekaler til et fly, passende nok en TWA-maskin, NC34602.  I følge Roden en profil fra slutten av tredvetallet, men akkurat det stemmer ikke. Flyet er nemlig merket med «Trans World Airline»  noe som kun ble brukt fra 1946 frem til flyselskapet skiftet navn til Trans World Airlines i 1950.  TWA fløy DC-3’er fra 1937 til 1957, så sånn sett ikke en direkte feil, bare litt slurvete av Roden.

Den avslørende logoen

Den avslørende logoen

Alt i alt et morsomt lite byggesett, som passet bra sammen med de andre små 1:144-modellene jeg har bygget i det siste.  Jeg kommer til å trenge mer utstillingsplass før jeg bygger et såpass røslig fly i noen større skala i alle fall!