Ferdigbygget: James Francis Edwards Spitfire LF Mk XVIe (Eduard 1:144)


TD147

TD147

Som jeg nevnte i bloggposten om Rolf Arne Bergs Spitfire var det et såkalt «Dual Combo» byggesett,  eller i praksis  2 komplette byggesett i en pakke.

I settet var det to sett vinger av «e» typen,  det vil si den vingekonfigurasjonen som ble introdusert i 1944 med 2 20mm Hispano Mk II automatkanoner og 2 amerikanske .50» M2 Browning maskingevær. Du kan lese mer om de ulike vingekonfigurasjonene på denne siden.

Det ene settet var med den normale eliptiske vingen, mens det andre settet var med den «klippede» vingen som ble introdusert for maskiner tiltenkt operativ tjeneste i lav høyde.  Man kuttet rett og slett av 2 fot på hver vingespiss. Fordelen var økt manøvreringsevne, men det reduserte vingearealet betød at disse maskinene egnet seg best i høyden de var tiltenkt, opp til ca 15.000 fot.

Vel det ga meg 3 forskjellige profiler å velge mellom, og jeg gikk for TD147, «JF-E»  fløyet av Wing Commander James Francis Edwards, W/C i 127. Wing RCAF. Både fordi jeg syntes den eneste «Clipped» spiten i samlingen min burde være i RAF farger og fra krigens dager, men også fordi jeg synes det er litt morsomt å ha to RAF-maskiner som fløy med samme kode samtidig.  (Clostermanns Tempest var jo også kodet JF-E…)

JF-E og den obligatoriske Euroen

JF-E og den obligatoriske Euroen

Det er en utbred misforståelse at prefixet «LF» betyr kuttede vingespisser, men det er feil,  prefixene HF/F/LF  henger sammen med hvilken motor flyet var utstyrt med: Henholdsvis Merlin 70 (optimalisert for stor høyde)  Merlin 63 (medium høyde) og Merlin 66 (lav høyde).  Selv om brorparten av LF’ene hadde redusert vingespenn, hadde ikke alle det.  (Bergs maskin PV181  var en LF Mk IXe, men hadde normale eliptiske vinger for eksempel.)

Alt det vel og bra, men byggsettet sier  da vitterlig «Mk IX» så hvorfor kaller jeg Edwards maskin, TD147, en «Mk XVI»?  Vel  fordi en Mark 16  rett og slett er en Mark 9 utstyrt med en Merlinmotor lisensbygget av Packard i USA, ikke av Rolls Royce.   Fordi de amerikanske motorene krevde egne verktøysett fikk de egne modellbetegnelser. En Packadbygget Merlin 66 ble derfor kalt enMerlin 266.  Og for enkelhets skyld (?) fikk flymaskinene bygget med amerikanske motorer sitt eget modellnummer.

Så dermed skulle det være oppklart!  James Francis  Edwards var forresten en interessant herre.  Han begynte flyverkarrieren sin i den kanadiske luftvåpenet i 1938, og pensjonerte seg i 1972.  Under krigen var han kjent som «Eddie»  men senere har han blitt kjent som «Stocky».

Edwards klr for take-off i cockpiten på en P-40 i 2009 (i en alder av 88år!)

Edwards klr for take-off i cockpiten på en P-40 i 2009 (i en alder av 88år!)

I løpet av andre verdenskrig fløy han først P-40 jagere,  så Spitfire Mk VIII, Hawker Tempest, før han i 1945 ble Wing Commander og gikk tilbake til en Spitfire, denne gangen en Mk XVI.  Han avsluttet 2. verdenskrig etter å ha flydd 383 sortier og fikk bekreftet 19  fiendefly skutt ned(14 Bf109, 3 Fw190, 1 Macchi 202 og 1 Ju88 skutt ned noen dager før VE-dagen). Selv ble han ikke skutt ned én eneste gang…