Reklame på en reklamefinansiert TV-kanal?!? Nei nå har jeg aldri….


OL, i år representert med en brennende hjul...

OL, i år representert med en brennende hjul

OL i Schjotscjiy  er i gang, og innimellom journalister som med dårlig skjult skadefryd og/eller fortvilelse tvitrer om katastrofeområdet som møtte dem i den olympiske landsbyen, er det reklame som står på dagsorden.

Folk er nemlig bestyrtet over at en kommersiell TV-kanal viser reklame.  Nå har det vært kjent en god stund at TV2 har fått dispensasjon fra de vanlige norske reglene for TV-reklame. TV2 ser ikke problemet, og politikerene har ikke så veldig mye å utsette på det hele,  hva er det de har forstått som TV-publikum glemmer?

For det første: Det er knapt noen form for menneskelig aktivitet som er så gjennomkommersialisert som sport.  Formålet med å arrangere profesjonelle sportsshow er å tjene penger (det ligger jo i navnet) og derfor er man kritisk avhengig av sponsormidler.  Og det er knapt noe show som er større på bunnlinja enn OL.

Derfor må IOC og arrangørene selvsagt forsøke å klemme maksimalt med penger ut av TV-selskapene som kjøper senderettighetene.  Du kan argumentere med at de russiske arrangørene bruker milliarder  som en full sjømann på landlov, men det ville de naturligvis ikke gjort om det ikke var det mediatrykket det er.

Uansett betyr det at TV-kanalene må forsøk å få dekket inn sine utgifter i forbindelse med kjøp av senderettigheter.  Det kan de gjøre på ett av to måter:  Ved å selge annonseplass i forbindelse med sendingen,  eller ved å selge den som en Pay Per View løsning, slik vi kjenner det fra for eksempel boksing, MMA, fotball eller wrestling.

Nå kunne antagelig TV2 plassert sendingene på en betalkanal, men det er kanskje ikke så mange som faktisk er interessert i å se hvem som vinner bronse, sølv eller forgylt sølv. (Spoileradvarsel: «Gull»medaljene i OL har ikke vært gull siden OL i Stockholm i 1912. Det er i stedet 925s Sølv med ca 6 gram gull utenpå.  Prisen for å faktisk dele ut ekte gull hadde vært ca 20 millioner, med andre ord en dråpe i havet sammenliknet med de milliardene som brukes på anlegg.  Men som sagt, OL er ment å være show, og utøverne får jo inntektene sine fra sine samarbeidspartenere, ikke i form av edle metall…)

Samtidig skjønner jeg at det er frustrasjon, særlig i grener der selv en kort reklamepause kan bety at man går glipp av avgjørelsen. Norske produsenter er neppe like drevne som amerikanske  som lett kan smette inn teaserreklamer på 10-15 sekunder når de ser det er rom.  I år har de jo ikke det problemet, siden de sender med noen timers tape-delay, fordi OL går på andre siden av kloden.  Kanskje vi kan lære noe av hvordan de løste det som arrangør av VM i fotball i 1994.  I motsetning til Vinter-OL er jo VM i fotball mer eller mindre en religiøs høytid for millioner, om ikke millarder av tilskuere. Samtidig var arrangørene avhengig av å finansiere sine lokale sendinger.  Løsningen var like elegant som genial.

Man la rett og slett inn en stripe nede og til venstre på skjermen  (Og dette var tilbake i 94 når vi hverken hadde HD eller 55» som standard i heimen.)  I disse stripene kunne man legge inn animerte logoer, slogans og andre former for reklame, sammen med statistikk og resultatservice.  I kombinasjon med de normale logoene på grafikken underveis, og den vanlige omtalen fra kommentatorene, så fungerte det utmerket.

Ja kanskje enda bedre enn reklamefilmer i «tissepausene»,  siden man nå traff seerne mens de faktisk så på TVskjermen! Studier med synssensorer viste også at takket være animasjonene og variasjonen la seerene faktiks merke til reklamen som rullet og gikk. Samtidig som det var tilnærmet lik null sjanse for at man skulle gå glipp av et mål! TV2 har jo fått dispensasjon fra de vanlige reklamereglene, så det burde da vært et alternativ.  Så kunne man heller kjørt samsending med en egen betalkanal, der de ivrigste sportsidiotene kunne kjøpt seg fri fra den tilpassede reklamen, og kun behøvd å forholde seg til den universelle reklamen på stadion (eller «olympiske samarbeidspartenere» som det kanskje heter nå.)

Uansett,  så lenge vi slipper at lisenspengene kastes bort på å kjøpe slike senderettigheter er jeg fornøyd.  Personlig synes jeg det holder i massevis med et kvarters gjennomgang i sporten hver kveld, så får jeg stort sett med meg hvilke nordmenn og -kvinner som kan smykke seg med en russisk forgylt sølvklump i et fargerrikt bånd.