Så rare mennesker de har i Asia…


Altså, jeg har forståelse for at det ikke nødvendigvis skal være så lett å finne klær som sitter pent rent fra kleshengeren i butikkjedene når man er blant den lille promillen av befolkningen som passerte to meter i høyden og ikke så seg tilbake.

Men likevel.

Som noen av oss kanskje husker fra kroppøvingstimene på videregående, så finnes det i hovedtrekk tre kroppsformer:

Ektomorf

Kjennetegnes ved høy kropp,  lange, tynner lemmer, gjerne omtalt som «slanke»  Lav disposisjon for å legge på seg, eller bygge muskler.

Mesomorf

Mellomkraftig bygning, med solid torso med smale hofter. Høy disposisjon for å bygge muskelmasse. Omtales gjerne som «Atletisk»

Endomorf

Kraftig «rund» bygning, Ofte kortere kropp bredere hofter, kortere lemmer. Høy disposisjon for å legge på seg.

Men klesindustrien i India, Thailand, Kina og deromkring har tydligvis oppdaget en ny kroppsform! Dette baserer jeg på studier av hva de bringer til markedet.  For det fleste konfeksjonsydde skjorter ville sittet rart på alle de tre tradisjonelle kroppsformene.

Jeg har, skal jeg tro mine medisinske bartskjærer oppigjenom, en mesomorf «grunnstamme», noe som i og for seg lar seg underbygge av at jeg knapt skal ha kjent snusen av noen firvekter før omkretsen på assorterte muskegrupper øker.

Men jeg er også i form,  («rund» er en form, ikke sant?), så jeg trenger en viss livvidde i skjortene om jeg ikke skal se ut som en slurpete stappet First price knakkwürst.  Og ja,  det hender jeg finner skjorter i rett størrelse,  selv uten å frekventere Dressmann XXL (et utmerked konsept forresten).  Men når jeg sier «rett størrelse» er det en caveat: Ermene.

For det er sjelden man føler seg like mye som en orang-utan som når man prøver slike skjorter.  Finnes det virkelig folk som har samme livvidde som meg med 25 cm kortere armere?  Jeg har aldri sett noen? Holder de alle til i sweat-shoppene i Sør-øst Asia?

Problemet er ikke like uttalt når det gjelder bukser, siden det vanligvis er mulig å finne en modell med lange nok ben, så lenge man leter litt.  Selv om det pussig nok gjerne er 5 cm forskjell på størrelsene, så å legge opp en cm eller to innimellom må man liksom regne med.

Men altså, jeg ser frem til den dagen vi bare kan gå inn i butikken, få tatt en 3D-scanning, og så få tilsendt skreddersydde (eller i det minste skredder-tilpassede) klær 2 uker senere i posten.

Nok ranting for i dag,  som et plaster på såret om du har orket å lese helt hit til slutten: Gillian Jacobs og Allison Brie fra Community har også klesutfordringer.

alison-brie-gif-4