«Off we go Clarence» – Ferdigbygget: Sd.Kfz 222 (ICM 1:48)


Sd.Kfz. 222

Sd.Kfz. 222

I helgen fikk jeg endelig tid til å gjøre ferdig settet jeg begynte på før jul, og søndag før jobb gikk dekalene på. «Fint»  tenkte jeg,  «da kan jeg legge ut litt bilder og sånn når jeg kommer hjem.»  Det jeg ikke hadde gjort regning med var at Pesta kom på besøk.  Egentlig ikke noen stor overraskelse når temperaturen har steget 10-12 grader på noen dager, og  sykefraværet på jobb har ligget rundt 10 % i det siste.  Men etter å ha sovet 16 timer, og fått i meg litt mat er formen litt bedre, så dermed blir det byggesettblogging!

Kjøretøyet

Et pent restaurert eksemplar i en privat samling

Et pent restaurert eksemplar i en privat samling

Leichter Panzerspähwagen (Tysk: Lett pansret rekognoseringskjøretøy) var en serie kjøretøy produsert i Tyskland mellom  1935 og 1944.  Intensjonen var å produsere et rekognoserings kjøretøy med brukbare off-road egenskaper, basert på det kommersielle  Horch type 108-chassiset.

Det visste seg ganske fort at off-road-egenskapene var så som så, så mens de fungerte bra i land med gode vei-nett, som Polen, Skandinavia og Vest-Europa,  ble de faset ut til fordel for halftracks  (Sd.Kfz 250-serien) i disse områdene.

Panseret var kun egen for å stoppe lette håndvåpen, og bestykningen var en MG34 (7.92mm)  og en KwK 30 L/55 (20mm) maskinkanon. Horch V8’eren på 3.8 liter gav en toppfart på ca 80 km/t.

Og for de som ikke tok referansen i overskriften: I den britiske TV-serien «Allo, Allo!» var det er Sd.Kfz.222 som spilte rollen som Lt. Grubers Little Tank med den usette sjåføren Clarence.

Byggesettet

ICM skal og ha skryt for en usedvanlig solid boks av skoeske-typen.

ICM skal og ha skryt for en usedvanlig solid boks av skoeske-typen.

ICM er en ukrainsk produsent som er typisk for den nye gruppen produsenter, som ligger i grenselandet mellom de tradisjonelle storprodusentene og kort-serie produsenter, som har dukket opp i Øst-Europa det siste tiåret.

Dette var det første og hittil eneste AFV-settet de har gitt ut i skala 1:48, og det har så vidt jeg vet også blitt rebokset av Tamyia. Det bygger åpenbart på settet av samme kjøretøy de har laget i 1:35.  Jeg fikk tak i det via polske Jadarhobby for ca 80 kroner, etter å ha lest mange gode omtaler, og jeg ble ikke skuffet.

Det er støpt i ganske fast mellomgrå styrene,  og et lite PE-ark gir det karakteristiske gittertaket (som skal stoppe håndgranater fra å bli kastet inn i det åpne kjøretøyet.)

Det er relativt rett frem å bygge, selv om instruksjonsarket er ganske basalt.  Det lønner seg å finne noen gode referansebilder før du begynner!

Det følger med dekaler til fire profiler.

  • 5. Panzer Div. DAK, Libya 1941 (Panzergrau)
  • 15. Panzer Div. DAK; Libya 1941 (Afrika Grunbraun)
  • 20. Panzer Div. Russland 1942 (Dunkelgelb med Panzergrau )
  • 10. Panzer Div. Russland 1942 (Dunkelgelb med Olivegrun)

Resultatet

Det tok litt prøving og feiling før jeg fikk PE’en slik jeg ville, men resultatet ble ikke så verst. Malingen ble gjort med diverse akrylmalinger, selv om jeg nok i ettertid må medgi at grunnfargen jeg valgte nok er nærmere Dunkelgelb enn Afrika Grunbraun.  Til slutt et rikelig dryss med pigmenter for å binde det hele sammen, og gi den sandete, støvete effekten jeg var på jakt etter.

Det er et pussig lite oppsyn på 222'en

Det er et pussig lite oppsyn på 222’en

En av fordelene med 1:48 skalaen er etter mitt syn ikke bare at det er en skala som både brukes på fly og kjøretøy,  men også fordi det er hendig å ha utstilt, uten å bli for smått

En av fordelene med 1:48 skalaen er etter mitt syn ikke bare at det er en skala som både brukes på fly og kjøretøy, men også fordi det er hendig å ha utstilt, uten å bli for smått

PE-gitteret  gav litt hodebry, siden det er mange vinkler som skal line up perfekt.

PE-gitteret gav litt hodebry, siden det er mange vinkler som skal line up perfekt.

Absolutt et morsomt lite prosjekt, som var akkurat passe krevende.

Absolutt et morsomt lite prosjekt, som var akkurat passe krevende.