Ferdigbygget: Airfix Folland Gnat T.1 (1:72)


Folland Gnat T.1

Folland Gnat T.1

Selv med et hektisk program ble det tid til å bygge litt i november også.  Det er vel ingen stor avsløring å si at jeg stort sett konsentrere meg om objekter fra WW2 +/- . Men forandring fryder, så de siste ukene har jeg bygget Airfix sjarmerende modell av det det lille jet-treningsflyet Folland Gnat.

Gnat’en var et britisk subsonisk treningsfly som ble introdusert i 1959 og hadde en 20 år lang karriere.  I tillegg til RAF ble jagerversjonen brukt av så ulike nasjoner som Finland og India. (Wikipedia: Folland Gnat)

Litt maskeringsteip og voila!

Litt maskeringsteip og voila!

Det er begrenset hvor mange måter man kan designe et byggesett av et ettmotors propellfly,  være seg Spit eller Emil,  men jetfly har en litt annerledes oppbygging, så det var å vandre på gjengrodde stier å gi seg i kast med dette prosjektet.  (Jeg har bygget en 1:32 F-16 en gang for lenge-lenge siden,  men det er about it…)

Heldigvis er Airfix tilgivelige sett, og jeg mistenker at behovet for putty underveis var mer på grunn av mine trenever og smørfingre, enn byggesettet.  Men jeg har fått en ny forståelse for hvorfor ettermarkedssett i resin er en storindustri for moderne objekter.  Katapultsetene i styren var ganske spartanske, særlig siden det er en stor og klar cockpithette. Nuvel, det får duge for denne gang!🙂

Siden dette er en av Airfix basis-sett  var det kun en profil inkludert:

  • 97 (XP530) Central Flying School, RAF Little Rissington, Gloucestershire, England 1964
"Just what it says on the box"

«Just what it says on the box»

Ikke at det gjør noe når det er en riktig så iøyenfallende fugl i «RAF High Speed Silver» og «RAF High Visibility Orange»  Jeg brukte Citadels gamle Mithril Silver,  og Agama 03 Orange.  Som alltid når det gjelder lyse farger som gult og orange la jeg på en grunning i klarhvit, og etter to tynne strøk ble det riktig så «Hi-viz»!

Dekalarket, som lukter Cartograf lang vei, inneholder et rikelig antall stensiler og merker.

Og stensileringen er lesling, selv i denne skalaen!

Og stensileringen er leslig, selv i denne skalaen!

En interessant ting jeg ikke var obs på når jeg kjøpte dette byggesettet i våres er at dette flyet ble utviklet som et mellomstadium mellom basistreningsflyet DeHavilland Vampire T.11 , og operative jagerfly, og jammen har jeg ikke Airfix Vampirs T.11 liggende i stashen, så de to skal nok få dele hylle når jeg har bygget vampyren…

Men nå skal det bli godt å komme seg tilbake til 40-tallet, og noe med propell på, jeg skal bare en liten snartur innom Afrika først…

"Myggen"

«Myggen»