Ferdigbygget: Academy Bf109G-6 (1:72)


Academy Bf109G-6

Academy Bf109G-6

Jeg har tidligere sagt at man aldri kan få for mange Spitfire. Det samme gjelder egentlig for Messerschmitts motstykke: Bf109. Fra før har jeg bygget en Emil, og en Gustav.  Men  sistnevnte var i finsk etterkrigsoppsett. Så det var på tide å få en tysk Gustav i samlingen.

Academy leverte som vanlig et lettbygget sett som ikke skorter på detaljene. Ingen problemer underveis, og bortsett fra de sedvanlige setebeltene av maskeringstape krevde det ikke noen tilpassinger.  Som vanlig for Academy-sett kan flyet kun bygges med understellet ute.

Om ikke 50, så i hvert fall "5 shades of grey"

Om ikke 50, så i hvert fall «5 shades of grey»

Jeg valgte profilen som også er gjengitt på esken: «Hvit 9»  med W. nr, 18107, «Seeman»  tilhørende 7.JG53 stasjonert på Sciacca, Sicilia i juni 1943.  Dette er flyet piloten Uffz. Georg Amon ble skutt ned i, og det er en ganske populær profil.

Bilde av Amon i "Seeman".  Det finnes kun sort-hvitt bilder av den kunstferdige utsmykkingen, så det må litt tolkning til. Jeg tror Academy har truffet ganske bra!

Bilde av Amon i «Seeman». Det finnes kun sort-hvitt bilder av den kunstferdige utsmykkingen, så det må litt tolkning til. Jeg tror Academy har truffet ganske bra!

Det betyr ikke at det ikke er noen uklarheter.  En ting er hvorvidt flyet hadde ettermonterte kanoner under vingene. Academys byggeanvisning sier ja,  men de fleste kildene jeg søkte opp heller til at dette flyet ikke hadde den såkalte R6-modifikasjonen. En annen ting er spørsmålet om flyet hadde myk eller hard mottle.  Jeg gjorde det enkelt for meg selv og valgte hard, siden det er mye lettere å male med pensel.  Jeg valgte å male hjulkapslene i RLM02 istedet for svart, for å få litt kontrast (begge deler var vanlig i 1943.)

En mulig tolkning av profilen (Wings Palette)

En mulig tolkning av profilen (Wings Palette)

Sist men ikke minst er det litt diskusjon om spinneren var i sort-hvit spiral, eller om  den var 1/3 svart 2/3 RLM70. Jeg valgte spiralen (siden flertallet av kildene antydet det).  Jeg fant på en smart løsning for å få spiralen jevn: jeg monterte spinneren på tuppen av en elektrisk skrutrekker, og dermed var det en smal sak å male spinneren!

Hypnospinner!

Hypnospinner!

Om denne profilen ikke frister er det to andre alternativ på dekalarket. Alle er i det vanlige tyske skjema  RLM 74/RLM75 over RLM76. Academys dekaler får ofte mye kritikk for å være stive og vanskelige å jobbe med, men med litt kraftig dekalløser så ordnet det seg.  Jeg supplerte også med noen dekaler fra Kopro og Airfix jeg hadde liggende, for noen av stensilene og selvsagt swastikaene.

Bilde uten blitz. Legg merke til dropptanken som er tydlig merket "Keine Bombe!"

Bilde uten blitz. Legg merke til dropptanken som er tydlig merket «Keine Bombe!»

Et morsomt og enkelt byggeprosjekt som tok sin tid mest fordi jobb og sånn stjal tid!