Polski rozrywki!


Weeeeeeeeeeeeee!

Weeeeeeeeeeeeee!

Jeg har ennå ingen god forklaring på hvorfor det tar 6 dager å få en pakke fra Polen når det bare tar 3-4 fra Tsjekkia  som er lenger unna.  (Til gjengjeld er det noen kroner dyrere.)  Men endelig kom det hentelapp i postkassa, og jeg kunne slentre de 100 metrene til PiB’en og plukke opp høstens underholdning. 

Min tsjekkiske hoffleverandør er nemlig spesialisert på fly (i tillegg til ting som maling, dekalvæske og lignende). Dermed må jeg velge en annen butikk når det frister med kjøretøy.  Polske Jadarhobby er min løsning. Det er nemlig et problem, den fordømte tollgrensen på 200,-  gjør at mange butikker blir «priset ut» av markedet når man må ta hensyn til porto.  Forhåpentligvis klarer vår nye regjering å endre denne grensen som har stått seg siden tidlig 80-tall.  En grense på for eksempel 10.000,- er ikke urimelig,  om man faktisk skal ha en grense for privatkjøp fra utlandet.

Nok om det,  jeg tviler egentlig på at tollvesenet finregner på assorterte øst-europeiske valutakurser, og det er forbausende mye man kan få for en drøy 200-lapp!

Siden jeg ikke vil at stash-haugen skal vokse ut over alle proposjoner så har jeg en uformell tommelfingerregel om kun å bestille en pakke i måneden, og denne måneden var det altså fra Polen.

  • Sd.Kfz.222  i skala 1:48 fra ukrainske ICM (Deres første 1:48 kjøretøy, et sett som fikk universell skryt og rosende anmeldeler når det kom.)
  • Panzerkampfwagen VI Ausf.E Sd.Kfz.181 Tiger I (Final version) i skala 1:48 fra Taiwanske AFV Club.
  • Bf109G-10 i skala 1:72 fra tyske Revell  (Mest slengt med for å nå grensen på 200 og få mest mulig ut av portoen. Der jo ikke akkurat som om du kan få for mange Messerschmitts noengang!)

Begge kjøretøyene er inkludert PE-sett, og dekaler for en drøss profiler.  Og takk og pris for AFVClub som leverer fabelaktige «strikk» belter, og ikke link&length!

Det var en overraskelse i pakken også!  Vanligvis kommer jo forsendelser av denne typen pakket med slike skumpeanøtter som polstring.  Her var det ingen peanøtter,  men derimot rikelig med hardt sammenkrøllet avispapir.  Greit nok det, men det rare var at det var ark fra en koransk avis!  «Metro» fra 24 juni 2009!

온 가족을위한 훌륭한 엔터테인먼트!

온 가족을위한 훌륭한 엔터테인먼트!

Hvordan den kan ha funnet veien til Polen kan jeg bare gjette på.  Kanskje en koreanske fabrikant har for vane å bruke avispapir som polstring i sine utsendelser, og der er snakk om gjenbruk?  Litt pussig i alle fall, siden alle arkene var fra samme utgave.  Pakke var uansett helt uskadet og det er jo det viktigste!