Ferdigbygget: Airfix Fw190A-8 (1:72)


"Black 11" Jagdgruppe 10, Parchim luftplass, Tyskland, høsten 1944.

«Black 11» Jagdgruppe 10, Parchim luftplass, Tyskland, høsten 1944.

Omsider hadde en jeg en ledig kveld/natt og kunne gjøre ferdig Focke-Wulfen som har hengt rundt på byggebordet i mange uker.  Dette er virkelig en modell der dekalene gjør stor forskjell.  RLM 74/75/76 er ganske grå greier normalt, men med så fargerike merker så tar den seg godt ut.  SOm vanlig fra Airfix ingen swastikaer, så de er hentet fra et Kopro-ark.  Dessuten var det litt overraskene ikke noen dekal for spiralen på spinneren så den måtte håndmales.  

Mottle er en utfordring å male med pensel, men jeg synes resultatet ble levelig.

Mottle er en utfordring å male med pensel, men jeg synes resultatet ble levelig.

Selve modellen har noen svakheter som er uvant for et moderne AIrfix-sett:

  • Kraftige gater på støpetrærne,  noe som betyr at du må svinge skalpellen forsiktig, og bruke mye slipepapir
  • Problemene med understellet (som tilsynelatende ikke er modellert med full belastning) jeg valgte å ikke begynne en ombygging på det, men skulle jeg bygget settet på nytt hadde jeg nok gjort det.
  • En litt uvanlig oppdeling av skroget foran, noe som gjør det ganske spinkelt og lett å bygge inn skjevheter i starten om du ikke er nøye. Airfix har antagelig valgt løsningen for  lettere å kunne lage varianter med samme utgangspunkt, men resultatet er i alle fall at det kreves litt putty for å få skjule sammenføyningene.
JGr 10 var ikke redd for å stikke seg ut, fancy utsmykking.

JGr 10 var ikke redd for å stikke seg ut, fancy utsmykking.

Men på den positive siden er det en god likhet, og som sagt, når man kun tilbyr en profil på dekalarket er det et ypperlig valg  finne en så fargerik maskin.  Dette er sett tiltenkt også unge modellbyggere, og prisen er i «lommepenge-størrelse», men jeg ville ikke anbefalt det som et rent nybegynner-sett.

Det brysomme frontpartiet og de litt for lange leggene på understellet trekker ikke ned, fint fly!

Det brysomme frontpartiet og de litt for lange leggene på understellet trekker ikke ned, fint fly!