Ferdigbygget: Tamiya Austin «Tilly» (1:48)


Car, Light Utility 4 x 2

Car, Light Utility 4 x 2

Fw190’en er i malerboden, mens Typhoonen så vidt er påbegynt. Jeg skylder på en dobbelt dose tannlegebesøk.  Men for adspredelsen sin skyld så har jeg i innimellom puslet med en av Tamiyas utmerkede «soft-skins» i 1:48.

Orginalen

Austin Tilly (Wikipedia)

Austin Tilly (Wikipedia)

Tillyen,  eller for å gi det presise navnet: Car, Light Utility 4 x 2, var britisk bilindustri sitt svar på behovet for små, enkle «alt-mulig-biler» under andre verdenskrig.  Man tok rett og slett en liten personbil, og endret karosseriet så man fikk et lasteplan.  Det var 4 produsenter som laget Tillyer,  Austin, Morris, Hillman og Standard. Totalt ble det laget titusenvis under krigen, men det er få gjenværende eksemplar.

Byggesettet

(Tamiya)

(Tamiya)

Tamiya har for å unngå lisenskostnader kalt dette settet «British Light Utility Vehicle 10HP».  Både Austin og Morris laget modeller med denne betegnelsen, men dette er utvilsomt en Austin.

Kvaliteten er som forventet av Tamiya, helt utmerked. Dekalarket dekker mange muligheter. En svart og olivengrønn versjon fra den klassiske «unknown unit», en helgrønn versjon fra den 4. polske infanteridivisjon, en blå RAF-bil, i tillegg til assorterte kjennemerker og instruksjoner for tre ulike panserdivisjoner.  Med andre ord nok å velge mellom.

Siden en samling med militærkjøretøy har en tendens til å bli mye grønt og brunt, grått og oker, valgte jeg å bygge min som ett RAF-kjøretøy.

Siden dette kjøretøyet holder til på en aerodrom er det lite slitasje, bare en lett pudring med lyst støv.

Siden dette kjøretøyet holder til på en aerodrom er det lite slitasje, bare en lett pudring med lyst støv.

 

Det har blitt sagt at sjåføren ikke har typisk RAF antrekk, men det er ikke så stivt, jeg malte ham i en typisk britisk battledress

Det har blitt sagt at sjåføren ikke har RAF antrekk, men det er ikke så stivt, jeg malte ham i en vanlig brun britisk battledress

Morsom detalj med retningsviser kun på venstre side.  Skulle man svinge til høyre var eneste løsning å strekke ut en hånd.

Morsom detalj med retningsviser kun på venstre side. Skulle man svinge til høyre var eneste løsning å strekke ut en hånd.