Tyfon og tornskate


Fw190A (allaircraft.ru)

Fw190A (allaircraft.ru)

Med kun sjarmøretappen igjen av byggingen av Messerschmitt Bf110-C2’en er det på tide å bestemme seg for hva som skal ta plass på arbeidsbenken.

Det fristet å gi seg i kast med et par av de nyeste Airfix-settene i skala 1:72 som er på markedet: A02041- Hawker Typhoon Mk. IB og A01020 Focke-Wulf Fw190A-8.

Flyene

Focke-Wulf Fw190 Würger ble drømt opp av den berømte konstruktøren Dipl.ing. Kurt Tank på slutten av 1930-tallet. Det var et kompakt en-seters fly som ble drevet frem av en kraftig radialmotor. (Til forskjell fra den kanskje mer berømte Messerschmitt Bf109 som var utstyrt med en vannkjølt rekkemotor.) Fw190 hadde vesentlig større nyttelast noe som gjorde den velegnet ikke kun som jagerfly, men også i rolle som jagerbomber og bakkeangrepsfly.  På sett og vi var det ett av de første sanne multirolle-fly Når det ble satt i operativ tjeneste over Vest-Europa sensommeren 1941, fikk Tyskland for første gang overtaket og et de facto luftherredømme.  Det britiske førstelinje-flyet var på denne tiden Supermarine Spitfire Mk V, og det ble utklasset på nær sagt alle områder av Fw190, det eneste unntaket var svingradius.

Focke-Wulf kalte flyet Würger  eller «Tornskate» på norsk.  På engelsk heter denne fuglen «Shrike», men den er også kjent som «Butcher bird». Og det var «Slakterfuglen» som bet ble det vanligste økenavnet på disse nye tyske jagerne som bød på store utfordringer for RAFs piloter. De satte en stopper for godt for alle forsøk på dagbombing i britisk regi.

Problemet med Fw190A-serien var at motoren mistet merkbar styrke i høyder over 20.000 fot, og dette problemet ble først løst av Fw190D-serien som byttet ut stjernemotioren med en Junker Jumo 213 rekke-motor.  Alt i alt ble ikke Fw190 en arvtager for Bf109-flyene, men snarere et supplement.

RAF hadde mistet overtaket i lufta, og selv om Supermarine startet produksjon av en midlertidig løsning i form av Sptfire Mk. IX, ville ikke de være klare før sommeren 1942. Den umiddelbare  løsningen som skulle komme fra uventet hold. Hawker Typhoon, eller «Tiffy» som den ble kalt, var opprinnelig konstruert som en direkte avtager for de stadig mer gammelmodige Hawker Hurricane jagerflyene.  Men designet var belemret med mange barnesykdommer, og luftministeriet i London var ikke overbevist.  Eksos fra motoren ble for eksempel sugd inn i cockpiten,  så piloter som ville unngå karbonmonoxid-forgiftning måtte bruke oksygenmaske fra de lukket cokpithetta, til de landet igjen.

Så viste det seg at Tiffiene var i stand til å matche hastigheten til Fw190A i lav høyde.  Med andre ord var det en rolle for dem, og Hawker fikk beskjed om å rydde av veien de verste skavankene og produsere flyene så fort som mulig.

(Et resultat av dette var for eksempel at halen ble forsterket med en rekke små metallplater,  nøyaktig gjengitt i styren i settet!)

Når så de nye Spitfire’ene var klare var man blitt klar over at Typhoonen hadde en solid vingekonstruksjon som lett kunne takle ekstra last i form av bomber, og de trådde inn i en ny rolle, som rendyrkede bakkeangrepsfly.  Og fra 1943 var en del også utstyr med det nye RP-3 luft-til-bakke rakettene.  De spilte en stor rolle i opptakten til landgangen i Normandie ved stadig å holde tyske bakketropper på tå hev,  tvinge panserkolonner til å å søke ly i dagslys, og sprenge tusenvis av lokomotiv.  Alt medvirkende til å hindre tyske troppeforflyttinger.

Så med andre ord har vi her to fly som begge var tiltenkt en rolle som interceptorer, men i praksis viste seg som førsteklassen bakkeangrepsfly!

Focke-Wulf Fw190 på Wikipedia

Hawker Typhoon på Wikipedia

Byggesettene

Airfix gamle Fw190A-modell så første gangen dagens lys i 1958.  Hawker Typhoon-settet  var litt nyere,  det kan spores tilbake til 1959! Så på høy tid med et bytte.  Jeg skal ikke si annet enn at dette er to eksempler på hvilket latterlig høy kvalitet «Nye Airfix» leverer til en usedvanlig hyggelig pris.  Lettbyggede sett, men uten at det går på bekosning av detaljrikdom eller autentisitet. Det er ikke å ta munnen for full å si at Airfix har mye av æren for at modellbygging har fått en ny renessanse i Europa.  På internasjonale konkurranser har beskjeggede historie-buffs som har holdt hobbyen i like siden egne guttedager,  fått selskap av en stor gruppe med entusiastiske juniorer.

(En annen årsak er sikkert at internett har medført at all verdens referanser er et tastetrykk unna, og det er tonnevis av forum der nybegynnere kan få tips og triks.)

A01020 (Airfix)

Set A01020 Focke-Wulf Fw190A-8 (Airfix)

Focke-Wulfen er ett basis-sett, noe som betyr kun en profil.

  • «Black 11» Jagdgruppe 10, Parchim airfield, Germany. Autumn 1944.

Dette var en Gruppe som ble opprettet fra  i juli 1944.  Gruppen hadde tidligere hett Erprobungskommando 25, en kommando på fire Staffel som hadde testet ut ulike eksotiske våpensystem for å kontre de stadig mer overvelmende bombetoktene fra USAAF på dagtid. JGr 10var operativ  frem til mars 1945.

Airfix har som vanlig utelatt swastikaer fra dekalarket, men det er en ganske lett å finne erstatninger.  På denne tiden var det kun en type i bruk, og det er kjent at Focke-Wulf brukte en standard størrelse på 450mm på Fw190A.  Det er ellers en ganske fargerik profil, men en iøyenfallende rød og gul slange langs flykroppen.

Den eneste mulige svakheten med dette settet er at noen anmeldelere sier landingsstellet er for langt, som om Airfix tok sine mål av ubelastede legger.  Jeg tror egentlig ikke det skulle være veldig synlig i denne skalaen selv om det skulle være tilfellet.

Hawker Typhoon Mk. IB set A02041 (Airfix)

Hawker Typhoon Mk. IB set A02041 (Airfix)

Hawker Typhoonen er et litt «større» sett, og kommer med 2 profiler

  • ZY-Y (MP126) No.247 (Chino-British) Sqn, RAF Eindhoven 1944. Pilot: Sqn Leader Basil Gerald ‘Stampe’ Stapleton, DFC,
  • 5V-X (RB281) No.439 (Westmount) Sqn, No.143 Wing (RCAF), RAF Eindhoven, 1945. Pilot: Flt Officer A H Fraser

Det første flyet er fra en skvadron kun utstyrt med raketter, det andre alternativet fra en ren bomber-skvadron. Dette er gjengitt på forsiden av boksen, men nevnes ikke i instruksjonen eller maleranvisningen.  Siden jeg synes det er mest interessant med raketter (det finnes jo massevis av jagerbombere fra WW2, ikke like mange rakettbestykkede fly). Som en ekstra bonus har dette flyet invasjonsstriper, noe som hittil har glimret med sitt fravær i samlingen min, utrolig nok.

Typhoonsettet har en liten svakhet,  i form av at begge disse maskinene hadde såkalt «gjøkurdører» på luffiltrene, noe som byggesettet ikke gjengir.  Dette var en forbedring som skulle hindre at støv og småstein ble sugd inn i motoren på feltflyplasser under fremrykkingen i Fastlands-Europa. Disse dørene var forsøk nummer to på å løse problemet,  det først var ett soppformet deksel, som vekselvis ble rødglødende varmt, eller blåst av hver gang motoren feiltente.  (Gjøkurdørene slapp ut overtrykket uten problem).  Denne delen kan jeg velge å scratchbygge,  eller jeg kan la det passere,  vi får se.

Begge settene har dekaler trykket av Cartograf.  Med andre ord de beste i bransjen!  GAME ON!

A02041Hawker Typhoon Mk. IB på scalemates.com med link til anmeldelser.

A01020 Focke-Wulf Fw190A-8 på scalemates.com med link til anmeldelser.