Flyvende hakekors


Finske Brewster Buffalo (serienummer BW372) fisket opp av en finsk innsjø for noen år siden. (Wikipedia)

Finske Brewster Buffalo (serienummer BW372) fisket opp av en finsk innsjø for noen år siden. (Wikipedia)

Jeg har  tidligere nevnt at det takket være visse europeiske lands lovgivning må mange byggesettprodusenter levere ufullstendige dekalark i settene sine.  I første rekke Tyskland har forbudt dette tusen år gamle symbolet i enhver form. (Snakk om «symbolpolitikk»  bokstavelig talt!)  Tyskerne forsøkte sågar å innføre et forbud i hele EU, men da satte hinduistene i Europa seg på bakbena for alvor.

Likevel betyr det at du ofte må belage deg på å supplere dekalene i settene med merker fra tredjepartsleverandører. (Noe som i og for seg ikke er noe stort problem, det krever bare et minimum med research på nett, noe du uansett bør ta deg tid til.) Noen produsenter omgår problemet ved å ha swastikaen som to dekaler som du så setter sammen, men de fleste modellbyggere sørger for å ha en del ekstra dekalark i samlingen uansett.

Først noen ord om dette symbolet: Vi vet ikke helt når hakekorset, eller swastikaen (fra sanskrit:  स्वस्तिक «Su-Asti» – Det som bringer lykke/er godt ) oppstod. Symbolet er funnet på 10.000 år gamle hulemaleri i Mesopotamia, men siden det er snakk om en ganske enkel geometrisk form har den utvilsomt blitt «oppfunnet» mange ulike steder parallelt.  (Symbolet er funnet hos alt fra indianere i Amazonasdeltaet og inkaer i Latin-Amerika, til afrikanske buskfolk i Sør-Afirka og nordeuropeiske stammefolk.) For grekerne symboliserte tegnet Apollon, solguden, mens Romerne knyttet symbolet til Jupiter og brukte det flittig i mosaikker.  Vi kan fortsatt finne det brukt i hinduistiske kulturer. I Ontario, Canada ligger byen Swastika,  mens Carlsberg hadde symbolet på flaskene sine fra 1881 til 1940.

Det er forresten en myte at nazistene «speilvendte» symbolet.  Begge retninger er kjent opp gjennom historien, men nazistene brukte primært korset som gikk «mot klokka» eller «høyrevendt».  (Mer om Swastikaens historie på Wikipedia.)

Men så kommer vi til tusenkroners-spørsmålet:  Kan du nevne et flyvåpen som brukte swastikaer som kjenningsmerke?

Hvis du nå svarte TYSKLAND, så ville sirenen gått av og Stephen Fry fått seg en god latter!

Hahahah! Oh Alan! (BBC)

Hahahah! Good one Alan: -10 points! (BBC)

Tyskland hadde riktignok swastikaer på flyene sine, men det var en etterlevning fra sivile tyske fly, som hadde det tyske flagget på halefinnen.

En Focke-Wulf Fw200 fra Lufthansa. Sivilt registreringsnummer, og nasjonalflagg på halen.

En Focke-Wulf Fw200 fra Lufthansa. Sivilt registreringsnummer, og nasjonalflagg på halen.

Dette var ganske vanlig prosedyre for sivile flyselskap fra mellomkrigstiden og fremover.   Sammenlikn med Det Norske Luftfartselskap A/S før krigen, og Braathens S.A.F.E. som fra 1946 fløy med det norske flagget.  Etter Versailletraktaten hadde ikke Tyskland rett til å opprette noe eget luftvåpen, men man sørget for å gjøre seilflygning til en folkesport, og kamuflerte militære flytyper som sivile prosjekt.   (Fw200 og Heinkel He111 var f.eks. «passasjerfly», mens jagerfly ble utviklet som «sportsfly» eller «luftpost-fly».)  Dermed var det en overgangsfase der også militære fly brukte nasjonalflagget på halen, før det ble forenklet til kun et lite hakekors.  Men nasjonalsymbiolet var som i første verdenskrig, og som i dag: Jernkorset.

Det ble gjort mindre designendringer underveis, der de skrå armene ble gjort rette, og denne typen ble kalt «balkenkreutz». (Som ikke har noe med «Balkan» å gjøre, men nærmest kan oversettes med «Bjelke-kors».)

Eisernes Kreuz anno 1916

Eisernes Kreuz anno 1916

Balkenkreutz anno 1943

Balkenkreuz anno 1943

Bundeswehr kreuz anno 2012

Bundeswehr kreuz anno 2012

Bf109-E  fra 1939.

Bf109-E fra 1939.

Så det er altså IKKE Tyskland som brukte hakekors.  Nei det var faktisk først og fremst et nordisk land, nemlig Finland!

Finnene hadde adoptert et blått hakehors på hvit bunn som kjenningsmerke alt i 1918.  Den svenske greven Erik von Rosén hadde nemlig donert et fly til «De hvite» finnene under den russiske borgerkrigen.  Flyet var et  Morane-Saulnier L produsert på lisens i Sverige.  Greven hadde malt sitt personlige lykkesymbol på flyet, et blått hakekors på hvit bunn. Finnene adopterte dette som kjennemerke for sitt nye flyvåpen som faktisk var ett av verdens første.  Etter annen verdenskrig måtte finnene endre kjenningsmerket til en mer tradisjonell rundel i hvitt-blått-hvitt, etter avtale med de allierte, selv om det altså hadde blitt brukt helt uavhengig av de tyske nazistene.

En finsk Curtiss P-36 Hawk.

Finsk Curtiss P-36 Hawk.

I tillegg til finnene var det et flyvåpen til som brukte swastikaer, nemlig det latviske.  De hadde fra 1919 frem til Latvia ble angrepet og okkupert av Sovjet i 1940, brukt en vinrød swastika på hvit bunn som sitt symbol.  Utvilsomt inspirert av finnene.  Når Latvia atter en gang ble selvstendig igjen valgte de ikke overraskende å bruke en ny rundel i vinrødt-hvitt-vinrødt.

Latvisk Gloster Galdiator (© Clavework Graphics)

Latvisk Gloster Galdiator  Mk.II (© Clavework Graphics)

Så riktignok fantes det plenty av flyvende hakekors, men de var strengt tatt ikke Luftwaffe sine!