Ferdigbygget Airfix Spitfire Mk. Vb 1:72


Spitfire Mk. Vb

Spitfire Mk. Vb

Jeg måtte selvsagt benytte muligheten når jeg ført hadde en fridag til å ferdigstille USAAF-spit’en. Jeg begynte mandag kveld med å male interiøret, så det har tatt 5 kvelder á 1-2 timer. Det var en positiv overraskelse hvor lettbygget settet var, tatt i betraktning alderen. Dekalene var som forventet en fryd å jobbe med, passelig med stensiler og friske, klare og opake farger.

Jeg valgte å ta det pent med slitaje og «weathering». For det første representerer modellen et fly som var nylig ommalt (g jeg antar bakkemannskapene da også tok en runde på eventuelle slitemerker og gav det en runde med vaske og voks. For det andre er mange av teknikkene jeg bruker tilpasset modeller med forsenkede panellinjer.

De gule vingekantene var ikke representert med dekaler, så frem med penselen!

De gule vingekantene var ikke representert med dekaler, så frem med penselen!

"Nose-art" var ikke spesielt vanlig i RAF, men amerikanske piloter tok seg noen friheter også før de fikk stjerne på flyene.

«Nose-art» var ikke spesielt vanlig i RAF, men amerikanske piloter tok seg noen friheter også før de fikk stjerne på flyene.

Selv om dette er et "veteran-byggesett" kommer det ikke til å skille seg ut fra resten av samlingen.

Selv om dette er et «veteran-byggesett» kommer det ikke til å skille seg ut fra resten av samlingen.

Såklart: Euro for skala!

Såklart: Euro for skala!

Neste gang jeg bygger en Spit i "fremmede farger"  får det kanskje bli en tysk maskin?

Neste gang jeg bygger en Spit i «fremmede farger» får det kanskje bli en tysk maskin?