Ferdigbygget: Academy P-40E Warhawk (1:72)


P-40E Warhawk

P-40E Warhawk

Som jeg regnet med var det en utfordring å få dekalene fra Academy til å samarbeide, men sluttresultatet ble ikke så verst.  Siden det var røffe forhold på Aleutene på 40-tallet var jeg ganske hardhendt med slitasje og skitt.

Etter litt graving i kilder og hjelp fra andre modellbyggere på Aeroscales forum kunne jeg fastslå at Academys forslag om rene stjerner på flykroppen var en feiltolkning av gamle svart-hvitt bilder.

Derfor brukte jeg de blå og hvite stjernene fra en av de andre profilene i settet.

Academys dekaler er beryktede, men med litt innsats blir de brukbare.

Academys dekaler er beryktede, men med litt innsats blir de brukbare.

Jeg valgte også å gå over de hvite stripene med maling, ikke kun fordi de var litt transparente, men mest fordi de opprinnelig var håndmalt på de ekte flyene. Det brukte også litt ulike nyanser av olivengrønn for å gi den passe slitte effekten.

Et bilde fra byggeprosessen, hjemmelagede setebelter, som vanlig!

Et bilde fra byggeprosessen, hjemmelagede setebelter, som vanlig!

Mulig det ble litt bred fotstilling, men det er i såfall Academys skyld. Personlig synes jeg det ser bedre ut enn Airfix's P-40B'en som blir litt styltete

Mulig det ble litt bred fotstilling, men det er i såfall Academys skyld. Personlig synes jeg det ser bedre ut enn Airfix’s P-40B’en som blir litt styltete

Sammenlikning med "storebror" P-40B'en i kinesiske farger fra Airfix

Sammenlikning med «storebror» P-40B’en i kinesiske farger fra Airfix

 

Neida,  jeg har ikke glemt Euro for skala!

Neida, jeg har ikke glemt Euro for skala!

Undersiden, fra før propellen kom på plass. US ARMY,  siden US Airforce fortsatt bare var et glimt i øyet på en og annen general i Washington.

Undersiden, fra før propellen kom på plass. US ARMY, siden US Airforce fortsatt bare var et glimt i øyet på en og annen general i Washington.