Flygende slagskip, haifisk og litt om Luftwaffes organisering.


Airfix pynter boksen med stilig datagrafikk som vanlig

Airfix pynter boksen med stilig datagrafikk som vanlig

Tigeren fra Aleutene er godt underveis, og som forventet er det ingen store utfordringer, ennå.  Så får vi se hva jeg sier når jeg skal bale med dekalene. Men det er snaut 2 uker igjen til ferie og jeg tenkte å klemme inn et fly til før den tid. Særlig siden jeg har helgefri.

Det er lenge siden jeg har bygget en tomotors maskin, så jeg fisket frem en Messerschmitt Bf110 fra Airfix fra stash-haugen.

Flyet

Messerschmitt Bf110  var en tomotors jager som var tenkt som et paradigmeskifte.  Økt rekkevidde og kraftigere skyts skulle oppveie en noe lavere marsjfart og redusert smidighet.  Derfor ble de døpt «Zerstörer» (direkte oversatt «Destroyer» etter krigsskipet.)

Bf110-E  fra 1. Staffel Ergänzungs-Zerstörergruppe (1./Erg.Zerst.Gr.)

Bf110-E fra 1. Staffel Ergänzungs-Zerstörergruppe (1./Erg.Zerst.Gr.)

Flyet fungerte etter planen i slaget om Polen, angrepet på Norge og slaget om Frankrike.  Men slaget om Storbritannia avslørte en stygg feilberegning.  Mot de raske og moderne jagerene til RAF ble 110’en utmanøvrert og sårbar.  Det gikk så langt at disse eskortejagerene trengte egen eskorte fra de enmotors Bf109-jagerene for ikke å bli skutt ned!

Men i andre roller fikk flyet sin renessanse.  Det var et godt utgangspunkt for jagerbomber-oppdrag (forkortet Jabo) eller andre nærstøtteoppdrag,  gjerne da med større kanoner ettermontert. Med en 37mm automatkanon montert under flykroppen tok det knekken på utallige sovjetrussiske stridsvogner og lokomotivm og kunne skyte ned et firemotors bomberfly med ett skudd.  Utstyrt med radar visste det seg som en svært kapabel nattjager i skyene over Tyskland.

Det er kunne tre bevarte B f110 igjen i dag,  et på det tyske tekniske museum i Berlin, ett på RAF-museet i Hendon og det siste i en privat samling i Helsingør i Danmark.

Du kan lese mer om flyet på Wikipedia.

Byggesettet

Airfix står for plasten, Cartograf for dekalene,  kan ikke klage på det!  En full anmeldelse, med bilder av delene kan du lese på Hyperscale, så jeg skal ikke utbrodere.

Det interessante er som alltid hvilke profiler som er inkludert.  Bf110-C var i bruk av mange ulike flyvåpen hhos aksemaktene, men Airfix nøyer seg denne gangen med to tyske maskiner.

Airfix' illustrasjoner av profilene

Airfix’ illustrasjoner av profilene

  • Bf110-C2 «M8+EP» 6 staffel, I.*/ZG76 – Nord-Frankrike, August 1940 «Haifisch»
  • Bf110-C4/B «S9+S» II./SKG210 – «Operation Barbarossa»  Østfronten/Hviterussland, vinteren 1941. «Wespe»

Det er to interessante profiler,  men jeg kommer til å velge den første,  av flere ulike grunner.  For det første har jeg alltid hatt en forkjærlighet for Slaget om Storbritannia.  For det andre vil jeg ha en «ren» jager, siden jeg har en Bf110-E fra Afrika på lager, som skal bygges som en Jabo. Maskinen fra østfronten har vinterkamo, og den klassiske vepsen til SKG210 på snuten,  men grunnkamuflasjen er RLM02/RLM71 over RLM65,  altså samme farger som BF109 jeg bygget tidligere i år.  Haifisken derimot er i RLM70/RLM71 over RLM65, noe som vil skille seg litt ut.

Haikjeften til II./ZG76 var egter sigende inspirasjonen til Chennault når han opprettet de flygende tigrene i Kina.  Et fly derfra har jeg jo bygget alt, en P-40B. Og de flygende tigrene i Kina  inspirerte Chennault Jr. sitt valg av tigerhode på sine P-40E i Alaska, som nå er på arbeidsbenken! Inception!

En haifisk i hulen sin...

En haifisk i hulen sin…

For det er tydligvis en liten skriveleif i Airfix beskrivelse.  Det var II./ZG76 som først var kjent som «Haifisch Gruppe», og var stasjonert i Nord-Frankrike.  I./ZG76 var på denne tiden fortsatt stasjonert i Norge, etter å ha deltatt i invasjonen. I tillegg røpes skrivefeilen av at flyet identifiseres som del av 6. staffel. Grunnen til det skal jeg prøve å forklare, uten å bli alt for fortapt i detaljer.

Luftwaffes Geschwader

Det er mange måter man kan organisere ett luftvåpen, men USA, Storbritannia og Tyskland brukte alle et system med 3 nivåer.

RAF hadde en øvre nivå: Group, som igjen bestod av et visst antall wings som igjen bestod av ett visst antal skvadroner.  Skvadronene hadde unike løpenummer og kunne bestå av alt fra en håndfull til over 20 fly med piloter.  Hver Group dekket et gitt geografisk område. 11. Group som hadde ansvaret for Sør-England fikk for eksempel møte brorparten av de tyske angrepene under Slaget om Storbritannia.

US Army Air Corps/Force  hadde en lignende oppdeling, selv om de forvirrende nok  byttet om betegnelsen på Group og Wing.  (Selv om de i praksis sjelden brukte Wing som en taktisk betegnelse, siden wingene var organisert i såkalte «numbered air forces» som dekket ulike geografiske områder på linje med de britiske Groups).

I luftwaffe var det øverste nivået Geschwaderet.  Disse var navngitt etter type operasjon. JG, Jagdgeschwader,var jagere, KG, Kampfgeschwader, var bombere og så videre.  ZG, Zerstörergeschwader var «tunge jagere», i praksis Bf110-enheter.

Hver Geschwader bestod av et visst antall Gruppe, vanligvis 4-5 som hver hadde romertall fra I. – V.  i tillegg til eventuelt Stab.  som var Geschwader-kommandantens enhet. De ulike gruppene i en Geschwader kunne være stasjonert vidt forskjellige steder. (Eksempelvis var I./ZG76 stasjonert i Norge mens II./ZG76 var stasjonert i Frankrike.  Hver Gruppe  bestod av et visst antall Staffel,  som kan sammenliknes med en skvadron.  Vanligvis hadde et staffel  ca 12 operative fly.  Hver staffel hadde en løpenummer internt i sin Geschwader.  (1.-3. staffel i I. gruppe , 4.-6. staffel i II. Gruppe også videre.) Når en gruppe eller staffel ble omdisponert fikk det dermed en ny kode.  Som man kan se var det en stor forskjell på om en enhet noteres med arabiske eller romerske tall! For mer informasjon om dette fascinerende systemet henviser jeg igjen til gode gamle Wikipedia.

Dermed er vi tilbake til beskrivelsen til Airfix: 6. staffel hører nødvendigvis hjemme i II. gruppe.

Og som for å understreke at jeg hadde rett fant jeg et orginalfoto av M8+EP fra 1940, korrekt identifisert som del av II./ZG76

M8+EP over den engelske kanal, august 1940. (AP-foto)

M8+EP over den engelske kanal, august 1940. (AP-foto)