Ferdigbygget: Academy F4U-1A Corsair 1:72


F4U-1A

F4U-1A

Da var Corsairen ferdig og jeg kan felle dommen over koreanske Academy. Den er ikke dårlig!  

Detaljene er bra, med fine forsenkede linjer og ingen åpenbare svakheter.  Selv om det selvsagt et tatt noen snarveier her og der, er det ikke noe jeg reagerer på tatt i betraktning at det er en billig modell første gangen designet på slutten av 90-tallet. Passformen er det absolutt ikke noe å si på, og det er ikke noe flash og knapt noen støpelinjer, bortsett fra to utstøtningsmerker på dekkene er det med andre ord fabelaktige deler.

En fargerik fugl

En fargerik fugl

Eneste skavanken jeg fant var at en av hjulakslene var brukket av, men litt superlim ordnet det problemet.  Jeg planla opprinnelig å bygge cockpithetten åpen, men jeg innså at det ville kreve litt arbeid å få den til å sitte rett i åpen posisjon, selv om den er beundringsverdig tynn og klar.  Detaljene i «kontoret» er uansett synlige.

Jeg måler ikke modellene etter skalerte blåkopier og tekniske tegninger, men inntrykket er at Academy har fanget formen til «Hog’en» godt.

Big Hog!

«Big Hog»!

Malingen er som vanlig Agama, og etter ett feilskjær var det ikke noe å utsette på den.  Etter første strøk syntes jeg den mellomblå fargen var alt for mørk,  men det visste seg at jeg rett og slett hadde slurvet med å riste opp malingen, og ved andre strøk ble det mye bedre!

Academys dekaler får mye tyn, og det er til en viss grad forståelig,  siden de er veldig tykke.  Med litt dekalløsning er de håpløse, men neste gang skal jeg sørge for å trimme vekk ekstra dekalfilm først.

Som vanlig må du fikse setebelter selv...

Som vanlig må du fikse setebelter selv…

Byggeinstruksjonen derimot er veldig tydelige, og de skal ha ros får tydelig fargekart og spesifikasjoner.  (elv om du naturligvis som alltid bør sjekke referansene dine.  Academy spesifiserte for eksempel at innsiden av understellslukene skulle males i samme gulgrønne zinkoksid-nyanse som innsiden av hjulbrønnene,  men et kjapt bildesøk viste at disse lukene stort sett ble malt utvendig og innvendig med samme farge som  undersiden av flyet.

Ja, jeg har et litt rotete arbeidsbord

Ja, jeg har et litt rotete arbeidsbord

Så alt i alt er Academy er god valuta for pengene, selv om man skal være obs på at de også har en del sett basert på eldre former som er enda mer basic. Sjekk anmeldelser og Scalemates tabeller så skulle du være sikker.

I looks like the picture, ey?

«I looks like the picture, ey?»