Ferdigbygget: Airfix Spitfire Mk. IXc 1:72


ZX-6

ZX-6

Etter å ha strevet med å tvinge Kopros Skoda i fasong var det en sann lise å kunne jobbe med et Airfix-sett igjen. Modellen er en drøm å bygge, og den kamuflerer svakhetene sine godt.  Ja, den har en veldig spartanske cockpit, og hjulrommene er udetaljert.  Det stemmer nok at en del av panellinjene og formene er litt «myke»,  men det er stort sett ikke så farlig når man, som meg, bruker penselmaling.

Det er sett som dette som er med på å rekruttere en ny generasjon modellbyggere. Koster «lommepenge-summer», men er så velkonstruerte at selv en relativ novise kan få til et bra resultat.

Det er noe spesielt med den britiske ørken-camoen. Den ser rett og slett bare bra ut!

Det er noe spesielt med den britiske ørken-camoen. Den ser rett og slett bare bra ut!

Den stusselige cockpitene avstedkom egentlig den eneste problemet jeg hadde underveis, og det var rs til egen bak.  Jeg bestemte meg nemlig for å bruke en pilot,  men for å spare litt tid brukte jeg én jeg alt hadde malt tidligere. (Fra et annet Airfix-sett).  Dessverre visste det seg at han var to milimeter for høy for cockpithetta.  Noe jeg selvsagt først oppdaget når jeg skulle feste denne.

"Arn't you a bit tall for a Stormtrooper?"

«Arn’t you a bit tall for a Stormtrooper?»

Det endte med at han fikk en omgang med fil og slipepapir,  før jeg tvang på hetta.  Og så måtte det litt putty til for å dekke over den litt markerte sømmen.  Men det fungerte da på et vis.  Dekalene var typisk Airfix,  solide, men ikke verre enn at litt  dekalløser ordner sakene.  Det er akkurat passe mengde stensiler også, og alt er i registret.  Det er egentlig kun to svakheter.  Det ene er at dekalinstruksjonen feilaktig sier at kjenningskoden skal være 6 – ZX på styrbord side.  Det andre er at fargen på kjenningskoden er veldig lys.  Den skal egentlig være «azur» , altså samme fargen som buken på flyet. (Jeg brukte en azur maling fra Agama som var spot on i følge alle referanser jeg kan finne, så det er nok dekalene som er for lyse.) Men vi får late som de er blitt litt bleket av ørkensolen!

Den ser akkurat passe velbrukt  ut

Den ser akkurat passe velbrukt ut.

Jeg var ganske sparsommelig med weathering,  det eneste er litt avskrapt maling ved vingeroten (der pilot og mekaniker tråkker opp),  litt forsiktig eksosskygge, og selvsagt rikelig med sandfarget kritt, for å gi den støvete effekten.

Jeg vurderer å kaste meg på et tomotorsprosjekt, men kanskje det frister med noe helt annet,  vi får se i morgen. 😉

Og med det er Spitfiresamlingen enda litt større.. (Og jeg har 2 ubygde i stashen og...)

Med det er Spitfiresamlingen enda litt større. (Og jeg har fortsatt to ubygde i stashen .)

Antennen ble litt skjev, men den duger, særlig med en antennetråd i strukket støpetapp.

Antennen ble litt skjev, men den duger, særlig med en antennetråd i strukket støpetapp.