Ferdigbygget: Skoda D.1 (Kopro 1:72)


OK-PAB omsider ferdig!

OK-PAB omsider ferdig!

Selv om sommerværet har truffet Trondheim for fullt i pinsehelga, så har jeg også hatt noen timer ved arbeidsbenken.

Resultatet er at jeg omsider ble ferdig med Skodaen jeg begynte på forrige langhelg.  La meg si at det på en og samme gang har vært et ganske lett prosjekt og et fryktelig vanskelig.

Dekalene ser blank ut, fordi dekalvæsken ike har tørket ennå

Dekalene ser blank ut, fordi dekalvæsken ike har tørket ennå

For å ta det positive først: Kopro har åpnebart gjort leksa, og truffet godt på formen til flyet.  Det er relativt skarpe detaljer der det trengs, og cockpiten var vesentlig bedre enn jeg fryktet. Selv om byggetegningene åpenbart er laget av noen som har lært perspektivtegning av Picasso var det heller ingen åpenbare uklarheter, og fargebeskrivelsene underveis er klare nok.

Cockpiten var bedre enn fryktet, bra siden den er meget synlig!

Cockpiten var bedre enn fryktet, bra siden den er meget synlig!

Så til det negative.  De store delene er stort sett velformet uten synkemerker eller for mye flash, så er smådelene en helt annen skål. Særlig løsningen rundt festet av vingen var et mareritt.  Jeg burde utvilsomt lært av noen av de byggerapportene jeg har lest, og erstattet alle stagene med strukket støpetapp like godt først som sist, og boret opp nye festehull. (Jeg skjønte ikke hvorfor jeg ikke fikk vingen i vater først, før jeg innså at stagfestene var 3 mm lavere på høyre side enn venstre!) Til slutt fikk jeg det stort sett på plass, etter å ha byttet ut de små stagene med støpetapp og forsterket alle fester med ekstra lynlim.  Helt perfekt er det ikke, men det duger. Jeg trøster meg med at modellen fremstår i fargeprofilen flyet hadde helt på tampen av karrieren sin, så at det er foretatt litt ekstra sveising og reparasjoner er ikke usannsynlig.

OK-PAB (D1-19), Innenriksdepartementes sikkerhetsstyrkers luftpatrulje. Cheb lufthavn, 1935. Pilot: Flyløytnant Vladimir Svozil

OK-PAB (D1-19), Innenriksdepartementets sikkerhetsstyrkers luftpatrulje. Cheb lufthavn, 1935.
Pilot: Flyløytnant Vladimir Svozil

Neste utfordring var dekalene.  De var tynne og fargesterke, men akk så skjøre.  Jeg vet ikke om jeg gjorde noe feil, men det endte i alle fall med et realt puslespill.  Sluttresultatet ble heldigvis ikke så verst!

Jeg droppet å bruke tid på å montere spenntråder,  rett og slett fordi jeg ikke ville ta sjansen på å håndtere modellen mer enn høyst nødvendig.  (Dessuten hadde det gått så mye tid med til de sabla vingene at jeg ville bli ferdig med prosjektet.)

Propellen må man mer eller mindre spikke sjæl av en kloss plastikk!

Propellen må man mer eller mindre spikke sjæl av en kloss plastikk!

Tross alt ble det en høyst presentable modell av et svært sjelden fly med en uvanlig historie.  Jeg er også meget fornøyd med fargen jeg endte opp med.  Den er noe annerledes enn fargen Kopro har på illustrasjonen på boksen, men jeg synes den passer til den historiske beskrivelsen: «Grå-grønn nyanse som minner om RLM02».

Dekalene sprakk opp i dusinvis av deler, men med mye pusling ble resultatet skapelig!

Dekalene sprakk opp i dusinvis av deler, men med mye pusling ble resultatet skapelig!