17. mai-frokost?


Hadde du en litt heftig 16. mai kan frokosten den 17. være en prøvelse. (Marvel)

Hadde du en litt heftig 16. mai kan frokosten den 17. være en prøvelse. (Marvel)

Altså, det er mange forunderlige tradisjoner forbundet med grunnlovsdagen.  Russetog, sekkeløp, alt for varme nasjonaldrakter, heliumballonger,  tivoli, alt for mange is i løpet av noen få timer.  Men noe av det rareste er konseptet med 17. mai frokost.  Som om ikke 17. mai starter alt for tidlig som det er?

Jeg ser verdien i at man gjør unna mest mulig kransenedlegging, sutrete småbarn med gnagsår og skingrende korpsmusikk før vanlige mennesker står opp,  men borgertoget er jo hyggelig å få med seg.  (Dessuten  innrømmer jeg glatt at pene jenter som vet å bære en bunad er fine.)

Bunad (Norsk flertall: Bunader) er en norsk samlebetegnelse som omfatter, i videste forstand, et utvalg av både tradisjonelle rurale klær (hovedsakelig dateres til det 19. og 18. århundre) samt moderne 20. århundre folkedrakter. I sin snever forstand ordet bunad refererer bare til klær designet tidlig i det 20. århundre som er løst basert på tradisjonelle kostymer. Ordet bunad i seg selv er en 20. århundre oppfinnelse. (Fra Wikipedia)

Bunad er en norsk samlebetegnelse som omfatter, i videste forstand, et utvalg av både tradisjonelle rurale klær (hovedsakelig datert til det 19. og 18. århundre) samt moderne  folkedrakter fra det 20. århundre. I sin snever forstand ordet bunad refererer «bunad» bare til klær designet tidlig i det 20. århundre som er løst basert på tradisjonelle kostymer. Ordet bunad i seg selv er en moderne oppfinnelse. (Fra Wikipedia)

Men altså, er det noen som helst mening i å måtte sette vekkerklokka på tidligere på en nasjonal fridag enn resten av uka? Det er mulig 42 timer på jobb + et to timers jobb intervju denne uka, snakker,  men jeg syntes det var heeelt greit å stå opp når jeg selvvåknet, slentre inn til byen for  ta en is mens Stormtroopere, RBKere og barteklubben marsjerte forbi. 

Så når showet var over kunne jeg heller nyte wraps med røkelaks, kremost og rødløk på balkongen.  Men ikke før jeg hadde hengt findressen tilbake i skapet og fått på meg klær bedre tilpasset finværet! Plutselig kom alle gradene vi ble snytt for i mars og april og første halvdelen av mai tilbake med renter.

I skrivende stund er det 19. grader ute, og jeg satser på at finværet holder hele pinsehelga. 

Og om du hadde en litt heftig 16. mai  så du gikk glipp av hele toget, trøst deg med at det går alltids et tog, og det er først neste år som er jubileum!