«Weekend-prosjekt»: Politi-Skoda fra tredvetallet


Boksen, med bilde av OK-PAB

Boksen, med bilde av OK-PAB

Med tre dager fri  og Thunderbolten godt underveis, så tenkte jeg at jeg like godt skulle starte et lite biprosjekt.

I forrige forsendelse benyttet jeg anledningen til å ta med et sett fra enda en tsjekkisk produsent: Kopro.   Også kjent som KP Models, eller KP Kovozávody Prostejov.

I likhet med produsenter som MasterCraft/MisterCraft fra Tsjekkia og ZTS Plastyk fra Polen snakker vi her kjempebillige modeller, som spenner fra førsteklassen kvalitet til mer eller mindre short-run standard. Men en ting som gjør de interessante er at de lager plastsett av uvanlige og sjeldne objekter som de store main-stream selskapene ikke  prioriterer. Flyet det her er snakk om er et typisk eksempel på et slik objekt. 

Flyet

Skoda er en tsjekkisk  industriell institusjon. Vi kjenner de vel kanskje mest for personbiler,  i form for lavbudsjett VW-varianter. Modellbyggere kjenner antagelig også deres panservogndesign, som ble flittig brukt av tyskerne som Panzer 35(t). Men de har og en fortid som flyprodusenter.

Dewoitine D.21 - modellen Skoda D.1 tok utgangspunkt i.

Dewoitine D.21 – modellen Skoda tok utgangspunkt i.

På begynnelsen av 1920-tallet begynte Tsjekkoslovakia en industriell opprustning.  Med grenser mot Tyskland, Østerrike og Polen var det ikke overraskende en viss innsats i våpenindustrien.  Man så behovet for et opprustet flyvåpen, men siden man ikke selv hadde noe ekspertise på området vendte man seg mot Frankrike.

Etter litt diskusjon endte man opp med å kjøpe rettighetene til å lisensprodusere Dewoitine D.21. Et moderne monoplan i helmetall med parasollvinger.  Skoda-fabrikken som fikk ansvaret for produksjonen, og de gjorde noen endringer på den opprinnelige designen.  Man valgte en egendesignet Skoda-motor på 500 hk i stedet for Hispano-Suiza motoren på 585 hk som ble brukt i det franske flyet.  I tillegg mente man det fikk holde med to maskingevær i stedet for fire, noe som sparte inn på vekten.

Skoda D.1

Skoda D.1

Det var mye upløyd mark, og den første Skoda D.1, som jagerflyet ble døpt,  ble først levert i 1928,  tre år etter at bestillingen kom.  Tilsammen ble 15 maskiner bygget,  og selv om de tjenestegjorde i det Tsjekkoslovakiske flyvåpenet frem til midten av tredvetallet  var antallet aldri stort nok til at de fullt ut kunne erstatte de gamle biplan-flyene Tsjekkoslovakia alt brukte.

De  flyene som fortsatt var operative ble rundt 1935 overført til Innenriksdepartementets sikkerhetsstyrker, og fløy på sivil registrering som en form for flyvende politipatruljer frem til de siste ble skrotet i 1939.

Byggesettet

Overkommelig antall deler det her.

Overkommelig antall deler det her.

Dette settet ble, såvidt jeg kan spore opp, designet i 1991.  Med andre ord er det ikke helt nytt, men det er ikke en veteran heller.  Det er fine detaljer, lite flash og overkommelig med deler. Dermed kan dette være et fint weekend-prosjekt. Instruksjonene er lettfatterlige, selv om all tekst kun står på tsjekkisk. Google translate kom altså godt med når jeg skulle identifisere hva de 6 (!) ulike profilene som tilbys er.

  • OK-PAB (D1-19), Innenriksdepartementes sikkerhetsstyrkers luftpatrulje. Cheb lufthavn, 1935. Pilot: Flyløytnant Vladimir Svozil
  • OK-PAA (D1-13), Innenriksdepartementes sikkerhetsstyrkers luftpatrulje. Bratislava lufthavn 1935. Pilot: Kapteinløytnant Josef Splouchal
  • c216, Militærets flyskole, ukjent tidspunkt/sted
  • 5-I, 4. Luftregiment, 41. skvadron, ukjent tidspunkt/sted
  • s18, Det tsjekkiske aeronautiske forskning- og testinstitutt (VZLU), ukjent tidspunkt/sted
  • 3-3, 4. Luftregiment, øvelsesprofil, ukjent tidspunkt/sted
Dekalark og byggeanvisning

Dekalark og byggeanvisning

De to «politi-maskinene» er grønne  (grågrønne?) mens de fire øvrige er i sølvmetall-lakk der maskinen fra militærøvelsen har en rød hale.

Jeg kommer nok til å bygge en av de «sivile» maskinene, både siden det blir en variasjon fra Thunderbolten, og fordi det er de to profilene som er best beskrevet i referansematerialet fra Kopro. Dekalene som sådan virker som typisk tsjekkiske produkt, med andre ord fargesterke og tynne.  De burde ikke by på noe problem. (Jeg har brukt ettermarkeds-dekaler fra Kopro før, og de har vært veldig greie!)

Den eneste omtalen jeg har funnet av byggesettet er fra en tidligere produksjonsserie, men det later ikke til at det er noen slemme overraskelser som lurer.

Apropos P-47D'en så er har den fått første strøket med aluminiumsmaling, og det er stort sett smådetaljer som understell og cockpithette, pitotrør og lignende som står igjen.

Apropos P-47D’en så er har den fått første strøket med aluminiumsmaling, og det er stort sett smådetaljer som understell, cockpithette, pitotrør og lignende som står igjen.