Ferdigbygget: Airfix Messerschmitt Bf109E-4 1:72


Euro for skala!

Euro for skala

Det er alltid kjedelig å la halvferdige prosjekt stå og samle støv i ukesvis,  men selv med Kosmorama rakk jeg å gjøre noe småplukk på maskinen til von Werra.  Siden den har splinterkamo, hvite vingetipper og et skarpt skille mellom kamo og grunnfarge langs siden, krevdes det en del runder med maskeringstape.  Noe som betyr at 24 timers tørkeperioder bare er en fordel. Ikke noe er så surt som når for fersk maling følger med tapen når den fjernes og du å starte på nytt.

Splinterkamuflasje

Splinterkamuflasje

Settet var veldig lett å jobbe med.  Ekstra pluss i boka for påstøpte setebelter. De er tynne nok til at byggere som vil ha piloten i stedet ikke får noe problem.  Jeg derimot valgte å bygge den med åpen cockpit.

Jeg ble godt fornøyd med min tolkning av RLM65, ikke for blå, men ikke bare grå...

Jeg ble godt fornøyd med min tolkning av RLM65, ikke for blå, men ikke bare grå…

Modellen er penselmalt med maling fra Agama og Citadel, og dekalene er fra settet.  Det vil si, Airfix må forholde seg til de rabiate tyske reglene så ingen swastikaer på dekalarket.  Selvfølgelig har jeg derfor kjøpt ettermarkedsdekaler fra polske Kopro, så det er ingen stor sak- Likebel synes jeg Airfix burde valgt å gjøre som en del andre produsenter som retter seg mot det tyske markedet og trykket halefinnedekalene i to deler.  Vel  det var en sak til med dekalene.  Mens jeg monterte de  gikk en av kjenningsmerkene i stykker (min egen feil). Heldigvis var det stripen, ikke chevronen.  Så jeg kuttet til en erstatning fra rest-dekaler fra Plastyk. (Opprinnelig kom stripen fra halefinnen til en spansk maskin). Om du ser ekstremt godt etter så ser du at det er dot-matrix og ikke silketrykk, men det får stå sin prøve!

En ganske fargerik maskin. Siden maskinen historisk sett bare var noen måneder gammel da den ble skutt ned var det ikke passende med veldig mye weathering

Jeg valgte rødt i stedet for sort på spinneren for litt ekstra farge

Jeg valgte rødt på spinnere i stedet for sort for litt ekstra farge

Et rikt utvalg av stensiler på dekalarket,  som vanlig brukte jeg ikke de aller minste.

Et rikt utvalg av stensiler på dekalarket, slik Airfix pleier. Som vanlig brukte jeg ikke de aller minste. Det er for mye plukk uten at det egentlig gir så mye til modellen. Men de fargerike varseltrekantene og merkene må selvsagt på!

Dekalene til Kopro er veldig greie å bruke, legg og merke til stripen som er hentet fra overskytende Plastyk-dekaler (med dårlig oppløsning)

Ettermarkedsdekalene  fra Kopro er veldig greie å bruke, legg og merke til stripen som er hentet fra overskytende Plastyk-dekaler (med dårlig oppløsning)