From Tsjekkia with love – eller – Hva du får for 210 kroner


Kosmorama er over, tilbake til hverdagen,  og noe moro som har ligget på vent mens jeg har tilbrakt stort sett alle våkne timer i en kinosal. Før Kosmorama begynte la jeg nemlig inn en bestilling hos hoff-leverandøren min: Hobbyshop.cz.

Jeg trengte i utgangspunktet bare dekalvæske, men det er mer økonomisk å utnytt 200,- kroners grensa, siden frakten uansett er ca 60 kroner.

En fin liten forsyning!

En fin liten forsyning!

Så hva får man får ca 210 kroner (inklusiv frakt)?

Dekalvæsken og 4 bokser maling:

  • Japanese Imperial Grey (Navy/Army) og
  • Japanese Imperial Green (Navy),
  • US Deep Blue (Gloss) ANA 606
  • RLM 82 Dunkelgrûn

Men også 3 byggesett:

  • Kopro Skoda D.1 1:72
  • Airfix Supermarine Spitfire Mk. I/IIa 1:72
  • Eduard MiG-21MF (E-day edition) 1:144

Kopro er en produsent jeg ikke har prøvd før.  De produsertet stort sett på former kuttet på 80-tallet, men mange spesielle objekter som ingen andre lager i sprøyteplast.  Så også Skoda’en som var tsjekkias første helmetall-jagerfly.  I praksis en tsjekkisprodusert Dewoitine D.21. Jeg hadde lest bra omtale om settet, og det er greit med en avveksling fra 2. verdenskrig innimellom.

Får man noensinne for mange Spitfire i samlingen?  Nei, det kan jeg ikke tenke meg.  Jeg bygget nylig en Mk. Ia anno 1940,  men dette settet kan bygges som en ur-spit.  En Mk. I fra 1938,  med det funky førkrigsskjemaet der undersiden var halvt nattsvart, halvt hvit, med sølvfargede kontrollflater, og en toblads propell.

Sist men ikke minst,  MiG’en som er en såkalt E-day versjon.  E-day er en årlig «åpen fabrikk» dag Eduard arrangerer, og hvert år gir de besøkende mulighet til å kjøpe en spesialversjon av ett av byggesettete sin.  Det er kun ett fargeskjema,  forenklet bruksanvisning og ingen bokzs, bare en stor zip-lock pose. Overskytende sett ble solgt ut fra Eduard egen hjemmeside,  men Hobbyshop hadde tydligvis noen liggende, og for 4,5€ var det lett å ta med.  Profilen er selvsagt tsjekkisk (Eduard er en tsjekkisk produsent) og en jetjager fra den kalde krigen i 1:144 skala er absolutt noe litt annet enn jeg pleier å bygge!