Kosmorama dag 7: Filmskapingens essens, oppsummering av #kosmo13 og tips til neste år


Film - så enkelt og så vanskelig

Film – så enkelt og så vanskelig

Siste dag på Kosmorama og jeg hadde bare en ting ugjort usett.  Årets æresgjest, og gjenstand for en retrospektivt program var den iranske filmskaperen Mohsen Makhbalaf. Så for skams skyld måtte jeg få med meg en av filmene hans.  Særlig siden jeg ennå ikke hadde sett en eneste iransk film.  (Closed Curtains dukket nemlig aldri opp.)

Dermed ble årets avslutning på festivalen for min del Makhbalafs nyeste film The GardenerDermed brøt jeg ikke med mitt eget prinsipp om kun å se nye filmer også.  Filmen er en underlig skapning.  Mohnsen og sønnen hans Maysam ønsker å se nærmere på den yngste av verdensreligionen Baha’i. Mohnsen selv beskriver seg som hverken muslim, kristen, jøde, buddhist eller zoroaster, kun agnostiker.  Sønnen er mer kynisk og ser kun den spliden organisert religion forårsaker. Med hvert sitt kamera skrider de til verket, mens de observeres av en anonym og objektiv(?) tredjepart.  Det er en forunderlig blanding av filosofering over religion, teknologi og ikke minst filmskaping, der de kritiserer og utfordrer hverandre.  Meta-aspektet gjorde dette til en perfekt avslutning på en veldig bra festival!

Broken vant publikumsprisen og Beyond the Hills (som jeg valgte bort) vant New Directors Award. Så da kan vel jeg dele ut mine egne uhøytidelige priser blant de jeg har sett? (Linket til bloggposten fra dagen jeg så filmen.)

Kosmoramas beste&verste

Fineste film: Broken

Vondeste film: Fifth Season

Kuleste film: The Thieves

Rareste film: Dead Sushi

Morsomste film: Stitches

Største skuffelse: Chained

Beste dokumentar: Art Will Save The World

Det var selvsagt ganske hard konkurranse.  Jeg hadde lenge In The Fog som min favoritt,  siden den var bunnsolid og vond på samme tid.  Bring Me the Head of the Machine Gun Woman hadde masse corny coolnes og sjarm. Antiviral var og en forunderlig sak, men i en helt annen retning enn Dead Sushi, som til gjengjeld var veldig morsom i store partier.  (Men kanskje i overkant tøysete.)  Jeg ble skuffet av Rebell,  mest fordi den som Oscar-kandidat var gjenstand for en hype den ikke helt levde opp til.  Sist men ikke minst Ekspeditionen til verdens ende var så nærme Herzog vi kom denne gangen, og en veldig vakker og filosofisk dokumentar.

Kosmorama 2013 i tall

Antall filmer sett: 29

Antall minutter i kinosalen: 2746 (eller 45 timer og 46 minutter)

Språk hørt: 16

Mine beste råd til neste års Kosmorama

  1. Les programmet nøye, men følg det ikke slavisk. Ofte er det perler du overser eller filmer der omtalen ikke helt gjenspeiler hva de er. Miniprogrammet gjengir ofte ikke presist hvor lang tid hver film på grafikken bakerst, så regn om i hodet hva du rekker å se samme dag.
  2. Lytt til erfarne kinofolk! Vertene på Kosmorama har gjerne god oversikt, snakk med venner som har sett andre filmer enn deg, og les gjerne litt om filmene før du går på dem.
  3. Se noen filmer alene. De er hyggelig å gå sammen med noen, men noen filmer fordøyes best på egenhånd.  Så kan du heller diskutere dem med vennene dine over en øl eller kaffe senere.
  4. Fine ting å ha med i bagen: Program (mini&fullt), Termos med kaffe, energisjokolade, lommetørklær. (De er forkjølelsestid tross alt) penn&papir.
  5. Legg deg en kabal, men vær åpen for å gjøre endringer etter innfall eller dagform. Prøv å ha oversikt over når de filmene du absolutt vil få med deg går. (Se de gjerne tidlig i uka.)
  6. Gap ikke over for mye, og lag deg variasjon i ditt eget dagsprogram.  Noen filmer må fordøyes, andre filmer er blott til lyst der og da.  Personlig liker jeg å starte dagene med en dokumentar!
  7. Vær Kosmoklubbmedlem! (Da er det så mye, mye lettere å bare se filmer på innskytelse, du får tilgang på JIP-visningene  og du får en raff t-skjorte!)
  8. I en utgave av det store programmet skriver jeg ned hvilken dag og klokkeslett jeg ser hver film på, på siden med omtale av filmen. Så får dette programmet plass i bokhylla når festivalen er slutt. En fin souvernir fra festivalen.