8 filmer jeg bare MÅ se på #Kosmorama i år


På mandag braker det løs med Kosmorama igjen!  Jeg har sørget for å ta fri hele uka, og kosmopass ble kjøpt inn før jul  så nå har kaballeggingen begynt. Et lite minus at Kosmorama har lagt om kalenderfunksjonen på nettsiden sin.  Før kunne man legge inn filmer, og se i en kalender alle tidspunkt den gikk på, så man lett kunne stokke frem og tilbake og legge opp ideal-løp.  Dessverre er ikke det like lett lenger, så man må bla frem og tilbake i programmet.

I motsetning til i fjor er det heller ikke to mastodont-premiere som Iron Sky og Hunger Games.  Det betyr ikke at det ikke er fryktelig mye spennede på programmet.  Jeg har plukket ut åtte filmer jeg bare MÅ få med meg!

Stitches

Noen som har lyst på et ballongdyr? Godteri? Knivblad i ryggen? (Kosmorama)

Noen som har lyst på et ballongdyr? Godteri? Knivblad i ryggen? (Kosmorama)

(Irland 2012 – 86 min. – Engelsk tale – Link)
En irsk splatterkomedie om en ubrukelig leieklovn som dør under et barneselskap og dukker opp mange år senere for å ta hevn på  (de nå voksne) krapylene som kostet ham livet?  Med Ross Noble i hovedrollen?  Sign me up!  Klovner er noe av det skumleste som finnes, og når de reanimeres av onde klovnekulter for å ta en blodig hevn på de levende  så er det bare å benke seg.

White Tiger

Unnskyld meg general, men den T-34'n lesper! (Kosmorama)

Unnskyld meg general, men den T-34’n lesper! (Kosmorama)

(Russland 2012 – 104 min. – Russisk tale – Link)
Russisk krigsfilm der en navnløs russisk pansergrenader overlever et slag mirakuløst og senere oppdager at han har overnaturlige evner: Han kan «kommunisere» med panserkjøretøy.  Dermed blir han det perfekte mottrekk mot den mytiske tyske tigeren som dukker opp på stadig nye kampavsnitt, sprer død og fordervelse og forsvinner igjen som ånd i en fillehaug.  Ekstra pluss i boka for at dette er laget på gamlemåten, ikke med masse CGI.

Dead Sushi

Slutt! Du er bestilt til bord nummer 17! (Kosmorama)

Slutt! Du er bestilt til bord nummer 17! (Kosmorama)

(Japan 2012 – 92 min. – Japansk tale – Link )
Japanere er gode på uhøytidelig blod, gørr og kampsportkomedier. Hovedpersonen er Keiko, aspirerende sushikokk og habil kampsportutøver, og hennes stadige utfordringer på et serveringssted der sushien er like god som gjestene er rare. Tror kanskje jeg bør legge inn en spisepause etter denne!

Bring Me the Head of the Machine Gun Woman

Ok, denne gangen skal jeg huske replikkene mine, jeg lover! (Kosmorama)

Ok, denne gangen skal jeg huske replikkene mine, jeg lover! (Kosmorama)

(Chile 2012 – 75. min – Spansk tale – Link)
Chilensk lavbudsjetts exploitation? Det kan da ikke bli helt feil, når filmskaperen er inspirert av Tarantinos versjon av 70-tallet.  Storyen kan oppsummeres med:  Vår motvillige helt roter seg bort i saker han ikke har noe med, og argentinsk(!) mafia krever at han oppfyller filmens tittel…

Cold War

Om jeg har 8 minutter til å delta på en spørreundersøkelse om kosthold?  Fyr løs! (Kosmorama)

Om jeg har 8 minutter til å delta på en spørreundersøkelse om kosthold? Fyr løs! (Kosmorama)

(Hong Kong 2012 – 104 min. – Kantonesisk tale – Link)
Intet Kosmorama uten litt heseblesende asiatisk action.  To nestledere ved HKs kriminalavsnitt går i tottene på hverandre mens politisjefen er bortreist, og går ikke av veien for skittent spill for at de er de som skal løse krimbølgen som raser over den tidligere kronkolonien.

Calm at Sea

Fordømte Beliebers! (Kosmorama)

Fordømte «Beliebers»! (Kosmorama)

(Tyskland/Frankrike – 90 min. – Tysk&Fransk tale – Link)
En vesentlig mer seriøs krigsfilm dette, satt til Frankrike i 1941. Filmen følger noen av de 150 gislene som skal henrettes som represalie for attentatet på en tysk offiser. Filmen er satt opp hver dag hele  Kosmorama, så denne skal være lett å få med seg.

Drug War

Jeg arresterer deg for grove estetiske overtramp, og daten din er nå aktoratets bevis A! (Kosmorama)

Jeg arresterer deg for grove estetiske overtramp, og daten din er nå aktoratets bevis A! (Kosmorama)

(Kina 2012 – 107 min. – Mandarin-kinesisk tale – Link)
Hva skjer når man lager en HongKong-action i fastlands-Kina?  Jeg vet ikke, men jeg vil finne det ut!  Klassisk høk-over-høk kamp mellom en herdet etterforsker og en oppesen narkobaron.

Trance

Har du postet dette bildet på Instagram? Din villmann! (Kosmorama)

Har du postet dette bildet på Instagram? Din villmann! (Kosmorama)

(Storbritannia 2012 – 101min. – Engelsk tale – Link)
En kunsthandler (James McAvoy,  kjent fra X-men: First class, Wanted og Last King of Scotland) ranes, mister hukommelsen og går i hypnoseterapi for å finne den igjen.  Noe som åpner en verden der virkeligheten er relativ, og sannhetenen er som løken, lag på lag, og kanskje uten kjerne.