Tegnet magi 11: Fables -Legends in Exile


Det er lenge siden jeg har somlet meg til å skrive noe om tegneserier, men nå har bunken med gaver som jeg har lest meg gjennom blitt høy og vaklevoren, så da benytter jeg sjansen før de settes i bokhylla.

Første album ut er en serie noen kanskje kjenner igjen fra den gikk som bi-serie i norske Nemi: Fables. Jeg fikk det første tre albumene til jul, men slik tradisjonen er for denne spalten holder jeg meg til å omtale første album.

Fables vol. 1 i ny-opptrykk. (Vertigo)

Fables vol. 1 i ny-opptrykk. (Vertigo)

Fables – Legends in Exile

Av Bill Willingham, Lan Medina og Steve Leiloha. Vertigo ISBN13: 978-1-4012-3755-4 Utgitt 2012 (som seierblader 2002) Wikipedia – Gave.

Det er ikke første gang, og helt sikkert ikke siste, at populære eventyr og fabler som er i «public domain» blir brukt i tegneseriekunsten.  Men sjelden er det gjort med den samme panache som her. Settingen er som følger: Eventyrrikene er erobret og okkupert av «fienden»  uten at vi får vite hvem eller hva det er.  De fabelskikkelsene som har klart å rømme har funnet veien til vær verden, der de lever i eksil, skjult for menneskene.

Snow White & The Wolf (Vertigo)

Snow White & The Wolf (Vertigo)

De prøver å avfinne seg med situasjonen, og en altomfattende amnesti har blitt gjennomført, men det er ikke bare lett.  En ting er at de fleste har måtte forlate rikdommer og herskapshus i «den gamle verden»  men i tillegg må man stadig være på vakt så ikke omverdenen oppdager asylantene.

Hovedkvarteret er i sentrum av New York, der Old King Cole fungerer som borgermester for fabelfolket, med Snøhvit som sin høyre hånd.  Hun strever med slik som ekteskapsproblemer mellom Skjønnheten og Udyret, og en stadig mer slunken statskasse.  Men det er verre ting i vente: Historien starter når Jack (han med bønnestengelen) kommer heseblesende for å fortelle at hans kjæreste, Snøhvits søster Rosenrød, er forsvunnet, leiligheten er endevendt og blodtilsølt.

Det er startskuddet for et kriminalmysterium. Heldigvis for Snø og de øvrige i fabelriket så har den Store stygge ulven kommet på bedre tanker, og noe motvillig tatt rollen som etterforsker og detektiv.

Blant de heteste kandidatene til udåden er selvsagt Jack og Snøhvit (tross alt var det Rosenrød som hadde et sidesprang med Prinsen og torpederte ekteskapet hennes). Men Blåskjegg er og involvert, har han falt tilbake til gamle synder?  Og som ikke det er nok er Prins Charming tilbake i byen. Kanskje han har gått lei av å snylte på lettlurte serveringsjenter?

Jeg skal ikke avsløre hvem som er skyldig, men det er en fin, og logisk twist på slutten, og er du veldig skarpsindig kan du kanskje klare å avsløre mysteriet underveis.

Absolutt en sterk anbefaling fra meg alltså.  Serien er utgitt i norsk språkdrakt også, men som alltid anbefaller jeg orginalversjonen.

Ingen dans på roser for Pinocchio! (Vertigo)

Ingen dans på roser for Pinocchio! (Vertigo)