Ferdigbygget: Airfix Spitfire Mk.1a 1:72


DW-K (P9495) 610. skvadron, 13. Air Group, RAF Biggin Hill, Juli 1940.

DW-K (P9495) 610. skvadron, 13. Air Group, RAF Biggin Hill, Juli 1940.

Etter en lang arbeidsuke kom omsider palmesøndag, og tid til å gjøre ferdig Spit’en som har holdt til på arbeidsbordet den siste tida.

I det store å hele var det ikke mye å trekke for i settet. Jeg måtte frem med putty på snuten, men det var rimelig smertefritt. Litt mer plunder var det med en cockpithood som krevde ganske mye tilpassing.  Når du må frem med fil og sandpapir på deler i klarplast er det alltid tendens til hjertet i halsen. Heldigvis gikk det bra, og jeg kunne fikse overgangen med litt hvitt lim til slutt.

Cockpiten ble ikke så verst til slutt, tross alt!

Cockpiten ble ikke så verst til slutt, tross alt!

Dekalene bød også på litt utfordringen.  En ting er at det alltid krever litt teknikk å få på store dekaler uten at man får luftlommer og «silvering».  Men i tillegg var blåfargen marginalt ute av register, noe jeg selvsagt ikke oppdaget før de stor rondellene var på plass på vingene. En liten  touch-up med maling gjorde det nesten usynlig heldigvis. Jeg synes også Airfix kunne kostet på seg å brukt teknikken med å trykke overlappende markeringer som en enkelt dekal. I dette settet kreves det at du planlegger grundig, siden rekkefølgen stensilering og markeringer settes på er avgjørende.

Radioantenne-ledningen er laget av strukket støpetapp

Dekalene over kanonportene skulle bendes rundt flyvingen, og dekalfix hjalp ikke, så jeg jukset med litt fortynnet lim.  Det var nok en i overkant sterk «dekal-solvent» . Dekalene representere heldigvis løse lapper med stoff som ble limt over kanonene for å holde fukt og støv ute, så det er ingen krise at de ikke er perfekte.  Selv når de ikke ble revet i stykke av mitraljøsene kunne de ofte gå i stykker under vanlig patuljeflyging også.

De røde lerretslapper avslører at denne maskinen har de opprinnelige 8 0.303»-mitraljøsene. Ganske tidlig gikk man over til bare 4 0.303» Browning-mitraljøser for å få på plass til 2 20mm Hispano-Suiza kanoner i tillegg. Men den opprinnelige toblads tre-propellen er alt erstattet med en 3 bladed De Havilland-propell i metall.

Dette settet var også første gang jeg prøvde malingen til Agama.  Det var et trivelig bekjentskap. De krever 2-3 tynne strøk, men fargenyansene ser helt riktig ut.  Det eneste å huske på er at de må røres kraftig ut,  hvis ikke kan man få skjolder i fargene. Fordelen med at de gir så tynne lag er at på sett med såpass kraftige panellinjer som Airfix sine, trenger  du ikke egentlig en wash for å skape liv i fargefeltene.

Agama har truffet midt i blinken med sin versjon av RAFs farge Sky, beskrevet som lys grå-grønn-beige

Agama har truffet midt i blinken med sin versjon av RAFs farge «Sky», beskrevet som lys grå-grønn-beige

Nå kommer påskefeiren så da blir det ikke noe særlig bygging, men i april står to av Willy Messerschmitts kreasjoner og venter på litt TLC.

Vel instalert i skryteskapet

Vel installert i skryteskapet