Tolltull med en happy ending


Endelig i hus!

Endelig i hus!

En utfordring når man bygger modeller her ute i provinsen er å finne maling.  Citadel har et bra utvalg, men det er utviklet for fantasy og sci-fi.  Med andre ord må du for mange nyanser bruke approksimasjoner, eller blande nyansene selv.  (En utfordring på større modeller.)

Jeg hadde hørt mye bra om malingen den britiske nettbutikken Hannants førte. Ulempen er at britiske nettbutikker tar helt vanvittige portokostnader til Norge.  (£40 som minimum? Jeez, Louise!)  Men så fant jeg ut at produsenten som lager malingen for Hannants selger den samme malingen under sitt eget varemerke i Øst-Europa. Vips tok jeg turen til min faste nettbutikk i Tsjekkia,  og la inn en bestilling på 11 bokser en fredag. Dagen etter kom det en mail om at noen av nyansene jeg hadde bestilt var utsolgt,  så forsendelsen ble forsinket. Ingen krise, det har skjedd før, og det tar vanligvis bare en uke før de får inn ny forsyning.

Tirsdagen uka etter var jeg innom for å se om de hadde fått inn varene.  (Siden jeg mente å huske fra sist at de restocker hver tirsdag.)  Da oppdaget jeg at en modell jeg har siklet på var på lager igjen. Så jeg slang inn en liten bestilling til.

Problemet oppstod når pakka kom til Norge, siden det tsjekkiske postvesenet hadde slått begge forsendelsene sammen til en… (Eller snarer, puttet den lille pakka med maling opp i den store.) Dermed lå totalsummen for forendelsen og vippet rundt 200,- og ble omdirigert til Lørenskog for tollsjekk. Noe jeg oppdaget når jeg sjekket sporingsnummeret.

Fryktelig irriterende såklart. Tsjekkeren kunne jo ikke vite at Norge har et idotisk system der tollfrigrensen har stått uendret gjennom snart 40 år mer inflasjon.  I de fleste siviliserte land er jo grensen for privatpersoner gjerne rundt 1000 kroner eller mer. Nå ville ikke momsen utgjort mange kronene,  men posten tar i tillegg 129,- i gebyr for en forenklet fortolling. Det hadde mer eller mindre doblet kostnaden på pakka.  Nå ville det fremdeles vært  rasende billig i forhold til norske priser, men jeg bruker heller 180 på en ny modell eller to enn papirmølla.

Jeg var proaktiv og sendte en kopi av PDF-invoicene til posten. De beviste at jeg hadde kjøpt og betalt forsendelsene på ulike dager, og summen jeg betalte i Tjekkiske Koruna. Dagen etter fikk jeg tilbakemelding om at Posten hadde anslått pakken som tollfri, og i dag kunne jeg hente den.  Samtidig dumpet det en mail ned fra nettbutikken om at de hadde refundert 60,- i porto.

Jeg vet ikke om det var fraktpapirene jeg sendte som hjalp, eller om posten rett og slett ikke syntes det var verd bryet å prøve å regne seg frem over 3 ulike valutaer på to ulike dager for å slå fast om verdien var rett over eller rett under 200,-.  (Såvidt jeg kunne skjønne må det ha ligget et sted mellom 195 og 215.)

Som kronen på verket var alt kommet helt frem, og til helgen gleder jeg meg til å teste malingen på et nytt prosjekt.  (Jeg må bare gjøre ferdig Königtigeren).