Nok nå!


Værmeldingen lovet skikkelig uvær på lørdag, men det var slett ikke så ille.  Litt regn og blåst, men det fikk ryddet unna snøen, og på kvelden var det riktig så fint vær.  (Jeg gikk hjem fra sentrum i 4 pluss og oppholdsvær.) Men så kommer søndagen, og værgudene har tydligvis en skikkelig hang-over og bestemmer seg for at når de har det jævlig skal alle andre ha det og.  For det begynner å lave ned.  I MARS! Jeg er født i mars, og mars er en vårmåned!  Det skal være sol, 10-12 grader og spirende krokus og påskeliljer.  Ikke en improvisert snøstorm med digre klissvårte snøfiller!

Gaah!

...første bilde som dukket opp på google når jeg søkte på snømåking og galskap  True story!

…første bilde som dukket opp på Google når jeg søkte på «snømåking» og «galskap» True story!

Ok, men været får man ikke gjort noe med.  (Ikke umiddelbart i alle fall.) Så jeg har heller brukt helga på innendørsaktiviteter. Både kjedelige og morsomme.  Blant de førstnevnte er sånn som gulv-, kles- og oppvask, skrubbing av bad og støvtørking.  Hvor kommer egentlig det fordømte støvet fra?  Jeg har ikke engang husdyr som kan få skylda!

I kategorien for morsomme aktivitere var et monstrøst slag Arkham Horror i går, og en runde Chaos in the Old World i dag. Jeg har sett 2 sesongen WILTY, og  oppdaget at Jack Whitehall er WWE-fan.

Would I Lie To You (BBC)

Would I Lie To You? (BBC)

Byggeprosjektet har kommet litt videre, jeg har funnet ut at jeg dropper vintercamo, men jeg vurderer fortsatt å bruke «Anneliese»-profilen. Dessuten måtte jeg drive litt god gammeldags teknisk forbedring.  Airfix bruker belter av «gummistrikk»-varianten, noe som setter ganske mye press på festepunktet til drivhjulene.  Så derfor drillet jeg ut hull og festet de med stål-nagler i stedet.

Sist men ikke minst har jeg fått lest ut to bøker på det digitale nasjonalbiblioteket, som jeg bare liker mer og mer. Kanskje ingen overraskelse at det er militærhistorisk «faglitteratur» det går mest i.  Jeg leste ferdig Egil Ulateigs tendensiøse «Med rett til å drepe» fra 1996 om Hjemmefrontens likvidieringer, og «Gal mann til rett tid» Nils Johan Ringdals psykobiografi over NS-ministeren Sverre Parelius Riisnæs fra 1991.

Om du liker å lese om forunderlige skjebner og menneskesinnets irrganger er denne boka å anbefale.

Om du liker å lese om forunderlige skjebner og menneskesinnets irrganger er denne boka å anbefale.

Men nå har jeg spist en helt grei kylling korma (jada jeg jukset litt med halvfabrikata), huset lukter grønnsåpe, og på TVn har Werner Herzog tatt turen til Antarktis. Er det mulig å mislike dokumentarene til den mannen? Såklart ikke! Det oser fortellerglede av alt han foretar seg på doku-fronten. Det er pompøst og skranglete på en gang. Me likey…

Så får jeg bare krysse fingrene for at det kommer positivt svar fra NTNU i løpet av uka, og holde øynene åpne for andre spennede utlysninger i samme slengen. Ha en fortreffelig uke!