Ukas prosjekt: Königstiger


And now for something completely different

«And now for something completely different»

Siden forandring fryder så skal jeg la vingene hvile denne uka, og heller kaste meg over det siste byggesettet jeg fikk til jul: Airfix splitter nye  PzKw VI Ausf.B Tiger II i skala 1:76.

Kjøretøyet

Kjært barn har mange navn. Formelt sett het denne tanksen Sd.Kfz.182 Panzerkampfwagen VI «Tiger» Ausf. B. Altså Spesialforordningskjøretøy 182, Panserkampvogn VI «Tiger» utgave B.  Tyskerne omtalte den gjerne som «Tiger II» eller «Köningstiger».  Amerikanerne oversatte det bokstavelig til «King Tiger»,  kongetiger, selv om en «königstiger» er det  tyske navnet på bengal-tigre.

Denne maskinen var den forbedrete utgaven av den allerede fryktinngytede Tigertanksen som hadde debutert  i 1942 og satt grå hår i hodet på allierte styrker.

Den var et resultat av en designkonkurranse der Henschel og Porsche designet hver sitt chassis, med tilhørende tårn designet av Krupp.  Henschel vant kontrakten,  Porsche bygget om sine chassis til den berømte Sd.Kfz.183 Elefant, tankdestroyeren. Krupp hadde i utgangspunktet laget 50 tårn i en avrundet design og ble disse brukt på de 50 første maskinene Henschel produserte. Disse omtales gjerne som «Porsche-kanontårn» fordi det var en feiloppfatning at dette designet var tiltenkt Porsches modell.  I virkeligheten hadde Krupp laget samme design for begge prototypene. Den senere designen som var mer firkanta kalles gjerne «produksjonskanontårn». Fordelen med denne var at den var enklere å produsere, økte antallet kanonrunder som kunne fraktes med, og man unngikk at man fikk en «kulefanger» mellom kanonlavett og karosseri.

Tiger II i full fart et eller annet sted på vestfronten høsten 1944

Tiger II i full fart et eller annet sted på vestfronten høsten 1944

Kongetigeren veide inn på romslige 70 tonn, hadde den berømte tyske 88mm kanonen i tårnet og smått uhørte 18 cm panser på de mest utsatte plassene. På tross av at den var undermotorisert (den brukte samme 12-sylindrede Maybachmotor på 690 hester som de lettere Tiger I og Panther-vognene) var den forbausende smidig på slagmarken.

Det hjalp selvsagt ikke at tyskerne hadde brukt erfaringene fra arbeidet med  Panzerkampfwagen V «Panther» og erstattet Tiger I-vognas vertikale panser med en skrånende panser.  Ikke bare gjorde det at skudd kunne rikosjere av,  det øket også den effektive tykkelsen, siden skudd stort sett kommer inn horisontalt.

Resultatet ble dermed at denne vognen kunne engasjere og beseire samtlige allierte panservogner på avstander på der den var usårbar for deres ildgiving. (I tester kunne den treffe et mål på 2 ganger 2,5 meter på 2 kilometers hold med 85% sannsynlighet, ikke en god nyhet for amerikanske vognførere som viste at de måtte innen 250 meter skulle de ha sjanse på å trenge gjennom panseret med kanonen på sine Sherman-vogner.)  Noen militærhistorikere fremholder av USA og Sovjet ikke produsert panservogner som kunne matche kongetigeren før langt ut på 60-tallet.

Majoriteten av kongetigre som gikk tapt ble destruert av sine egne mannskap når de ble imobilisert, enten på grunn av tekniske problemer eller rett og slett gikk tom for bensin.  (Destruert siden Tyskland nå kjempet på vikende front og absolutt ikke aktet å overlate disse maskinene som krigsbytte til fienden og risikere å møte dem som motstander ved neste korsvei.)

Svakeheten til kongetigeren var selvsagt at den massive vekten gjorde den uhåndterlig å flytte rundt. Den kunne fraktes med tog, så lenge vognsett og skinnegang var forsterket, men da måtte man montere smalere transportbelter. Som alle tyske tanks gikk den på bensin, ikke diesel, noe som det ble mangel på etter at oljefeltene i kaukasus og den rumenske petrokjemiske industrien kom på allierte hender.  Sist men ikke minst var det alt for få.  Selv om de presterte å ødelegge over 10 allierte vogner for hver av sine som gikk tapt monnet det lite.  Total produksjon var 492. Til sammenlikning produserte Sovjet i omtrent samme periode 22,559 T-34-85 tanks…

Byggesettet

Delene, brorparten er deler av hjulene, ikke uvanlig for tanks i denne størrelsen

Delene, brorparten er deler av hjulene, ikke uvanlig for tanks i denne størrelsen

Det er typisk Airfix-kvalitet, nok detaljer, uten at det går utover byggbarheten. 1:76 er en litt «gammelmodig» skala, men forklaringen er selvsagt at Airfix også relanserer en del eldre modeller, og  dengangen de ble designet, på 60 og 70-tallet var 1:76 den vanligste småskalaen for pansermodeller.  I det store og hele er det ikke akkurat noe de fleste kan skille på øyemål, så man kan nok slippe unna med å mikse 1:72 og 1:76 i dioramaer om man vil. (Og ikke har for mange petimetre i omgangskretsen.)

En underlig detalj er at Airfix har valgt å lage settet med Porsche-kanontårnet, som kun ble montert på de 50 første vognen.

Airfix har valgt å støpe en del utstyr som verktøy og slepetau i selve karosseriet.  Lettere å bygge, litt mer utfordrene å male  (men jeg har mine triks)

Airfix har valgt å støpe en del utstyr som verktøy og slepetau i selve karosseriet. Lettere å bygge, litt mer utfordrene å male (men jeg har mine triks)

Det er to profiler å velge mellom. Begge er fra 503. Schwere Heerespanzerabteilung (s.H.Pz.Abt. 503).  #113 i Normandie sensommeren 1944 (da Kongetigeren debuterte) og #314, «Anneliese» stasjonert i Ungarn senvinteren 1945. Den siste maskinen er i vinterkamo, men av en eller annen grunn foreslår Airfix at du skal blande ut fargene med hvitt i forhold 1:4.   Tyskerne brukte ikke egne vinternyanser.  Maskinene var på denne tiden lakkert i en sandgul farge, med ulike mønstre i enten mørkegrønt og/eller mursteinsrødt enten ferdig lakkert på, eller påmalt i den enkelte avdelingen. På vinterstid malte man så over denne kamuflasjen med en hvit kalkmønje som ble slitt og vasket av under bruk.

Anneliese

Anneliese

Så om jeg går for Anneliese (og jeg har alltid hatt lyst til å prøve å gjenskape denne formen for vintercamo) blir det nok heller å male modellen ferdig i vanlig kamo og så bruke ulike teknikker med hvit maling for å skape et realistisk utseende.