Modellbygging 101


Tools of the trade

«Tools of the trade»

Har romstert litt rundt på nett, og egentlig ikke funnet noen god norskspråklig nybegynnerguide for de som vil prøve seg på modellbygging (enten som nybegynnere, eller for å ta opp igjen en hobby fra guttedagene.)

Det finnes selvsagt mange på engelsk, men jeg tenkte like godt jeg kunne forsøke meg på noe på norsk,  jeg tar gjerne innspill, hvis det er noe jeg farer fort over, eller burde skrive grundigere om.

Jeg har prøvd å sortere det under ulike temaer i det jeg håper er en logisk rekkefølge.

Hva skal jeg bygge?

Det finnes bare en regel her: Bygg en modell som interesserer deg! Det finnes nær sagt ingen grenser for hvilke temaer som dekkes opp av ulike produsenter.  Så enten du vil bygge klassiske am-cars, jagerfly fra 1. verdenskrig, passasjerflyene til SAS, romferga eller U.S.S. Enterprise, burde du klare å finne ett sett som passer.

Det kan være lurt å ikke være for ambisiøs foran ditt først bygge.  Poenget er jo at det skal være moro,  og som de fleste andre aktivitere gjelder det at øvelse gjør mester.

Skala?

Når du har valgt tema må du bestemme deg for hvilken skala du skal bygge i.  Huskeregelen er BMV: «Bilde mot Virkelighet».  Så skala 1:72  betyr at 7,2 meter i virkeligheten  er 10 cm på modellen.  Det finnes en bråte skalaer å velge mellom.  De vanligste er for fly 1:32, 1:48. 1:72 eller 1:144.

Sammenlikning av noen vanlige skalaer for fly.

Sammenlikning av noen vanlige skalaer for fly.

For andre militære objekter er 1:35, 1:48, 1:72 eller 1:76 de vanligste skalaene.  Personbiler og sivile kjøretøy er gjerne i 1:24 eller 1:48,  motorsykler i 1:8 eller 1:16. Er du nautisk anlagt så er 1:350 eller 1:700 vanlige størrelser,  men mindre farkoster kan du få i 1:72 eller 1:35.

Tamiyas Kübelwagen finnes i 3 ulike størrelser.

Tamiyas Kübelwagen finnes i 3 ulike størrelser, og illustrere skalaforskjeller godt.

Det finnes også mer aparte skalaer.  I gamle dager (60-70tallet) var «box-scale» vanlig,  det vil si at størrelsen på boksen og støpetrær avgjorde hvilken skala modellen ble designet i.

Igjen gjelder det å tenke på hvilke ferdigheter du har, og ikke minst hvor god plass du har til å stille ut de ferdige prosjektene.

Skal jeg anbefale noe  vil jeg si at 1:72 er en god nybegynnerskala for fly, 1:35 for panserkjøretøy o.l. og 1:24 for biler.  Da har du godt utvalg av sett å velge mellom, og det blir hverken for voldsom størrelse eller for mye småpirk.

Produsent

Neste valg er å velge produsent! Her er det selvsagt utrolig mange å velge mellom.  Det beste rådet er egentlig å lete litt på nett etter anmeldelser av de byggesettene du vurderer. Det er smart enten det er en produsent du ikke vet noe om, eller det er en annerkjent produsent som har vært i bransjen i mange år. Grunnen til det er at støpeformer gjerne brukes i mange tiår, og det medfører slitasje.  Dessuten har moderne teknologi som CAD-tegninger og skyveformer åpnet nye muligheter for bedre detaljer og passform.  Jeg bruker gjerne Scalemates. Der kan jeg lett sjekke om et gitt sett er nydesignet, eller en gjenutgivelse, og kanskje finne direkte linker til anmeldelser.

En representativ del av stashet

En representativ del av «stashet»

Et annen link som ofte er til hjelp og inspirasjon er Kitmaker nettverket.  Det er delt opp i ulike dattersider for ulike teamer, og har også et svært aktivt forum.

Research

Det siste som trengs før du kaster deg over settet er å gjøre litt research.  Ideelt sett kan du finne bilder eller illustrasjoner av akkurat den maskinen du vil bygge.  Selv den beste produsenten kan gjør feil eller gi tvilsomme opplysninger om fargvalg.  Dessuten synes i alle fall jeg at litt av moroa er å lese seg opp på maskinen du vil gjenskape.  Var det særegenheter, eller en spesiell historie knyttet til akkurat denne prototypen?  Særlig for fly, som er min primære interesse, så velge ofte produsentene prototyper som enten er bevart, har et iøyenfallende  utseende eller særlig godt beskrevet i kildene. En side jeg ofte bruker da er Wings Palette  som har samlet tusenvis av illustrasjoner av militære fly fra 1. verdenskrig og frem til i dag. Ellers er Wikipedia et godt utgangspunkt,  særlig om det er en wikieditor som har vært grundig til å linke til kildene sine.

RWD-flyet jeg bygger nå er det f.eks. ingen vestlige eller asiatiske produsenter som har i kit-form.

RWD-flyet jeg bygger nå er det f.eks. ingen vestlige eller asiatiske produsenter som har i kit-form, og den polske produsenten nøyer seg med info på polsk og google-translate’ish.

Utstyr

Her setter vel egentlig bare fantasien og lommeboka grenser.Men minimum er en skarp kniv,  en fin fil eller slipepapir, lim tilpasset materialet du skal jobbe med pensel og maling.  De vanligste materialene byggesett lages i er «plast», i praksis polystyren,  og «resin»  som er ulike former for kunstharpiks som kan støpes ved lavere temperatur.  Det siste er gjerne forbeholdt «ekstrautstyr» eller småproduksjonselskap som tar utgangspunkt i mer aparte prototyper.

Polystyren limes best med «polycement» som finnes i tyktflytende og tyntflytende versjon.  Dette limet «smelter» overflatehinnen på delen så de nærmest støpes sammen.  Resin må du bruke «superlim» cyanoacrylate på. Superlim er også praktisk å bruke på små og skjøre deler, og på PE,  (Av «Photo-etch», fotoetsing) som er detaljer fremstilt i metall for å oppnå rett tykkelse.  Avanserte sett har gjerne PE inkludert, for deler som er vanskelige eller umulige å fremstille korrekt i støpeplast. I tillegg bruker jeg vanlig «hvitt lim» eller hobbylim, for å feste gjennomsiktige deler, siden dette limet er vannløslig og ikke avgir damper som kan matte ned den transparente plasten.

Maling er et kapittel for seg.  Det viktigste skillet er mellom oljefarger eller akrylfarger. Jeg foretrekker det siste siden de kan tynnes med vann, penslene kan renses med vann, de tørker raskt og er lukter ikke.  De fleste klarer seg lenge med pensler, men de ivrigste modellbyggerne investerer gjerne i en airbrush etterhvert.

Andre ting du kan få bruk for er maskeringstape,  tokomponent putty (a.k.a. green stuff), vanlig putty for å reparer skavanter eller tette dårlig passform, fernisser,  dekalløsning, oljefritt kritt eller løspigment til «weathering», og en liten hånddrill. En «tredje hånd» er også ikke så dumt å ha.

En tredje hånd i aksjon

En «tredje hånd» i aksjon

Øverst i denne artikkelen er et bilde som illustrere litt av hva jeg har i «verktøyskrinet» mitt. Legg merke til at en breddfull presskanne kaffe er med,  veldig viktig i min byggeprosess i alle fall!

Neste gang skal jeg skrive litt om praktiske tips i byggeprosessen, maling, «weathering» og dekaler.