Nytt prosjekt: Over Atlanteren under 500 kilo, or bust!


Made in Poland!

Made in Poland!

Fra kinesiske nasjonalister til noe helt annet. Nemlig noe så sjelden (for mitt vedkommende) som et privatfly!  Men ikke hvilket som helst privatfly, men en polsk verdensrekordholder: RWD-5bis.

Det burde være en ganske raskt prosjekt, så kanskje det er klar alt før mandag.

Flyet

RWD har jeg vært innom før, siden jeg nylig bygget en RWD-8. Men raskt oppsummert var det et polsk designkollektiv bestående av  Stanisław Rogalski, Stanisław Wigura og Jerzy Drzewiecki.  I 1931 designet de et lite lett sportsfly som fikk betegnelsen RWD-5. Det var et relativt moderne design, med et stålrørsskjellett trukket med lerrett, med duraluminum i fronten, og panoramavinduer. Motoren leverte 115 hestekrefter som var mer enn nok for det lette designet.

Totalt bygget RWD 2o maskiner mellom 1932 og 1937, men det er en enkelt maskin som ble berømt, nemlig det med kjennetegn SP-AJU og typebetegnelse RWD-5bis.  («Bis» er et prefix eller suffix som betegner den 2. versjonen av noe.)

Det er ingen originale RWD-5 fly igjen, men en polsk gjeng entusiaster har kontruert en replika etter de opprinnelige tegningene.

Replikaen flyr i fargene til det opprinnelige flyet SP-LOT som ble operert av det polske nasjonale flyselskapet, LOT.

Replikaen flyr i fargene til det opprinnelige flyet SP-LOT som ble operert av det polske nasjonale flyselskapet, LOT.

 Du kan lese mer om RWD-5 (og rekordflyvingen) her.

Rekordflyvingen

Rekrodmaskinen

Rekordmaskinen

SP-AJU var i motsetning til sine søstre en en-seters fly. Passasjersetet var erstattet med en stor ekstratank på 30o liter.  For dette skulle bli var et langdistansefly. Motoren var byttet ut med en 130 hk Gipsy Major. I mars 1933 fløy Stanisław Skarżyński dette ultralette flyet, som nå hadde en rekkevidde på over 5000 km, på et tokt fra Warzawa til Rio de Janeiro. Underveis innebar dette et strekk fra Saint-Louis, Senegal til Maceio i Brasil. Dette strekket tok 20 timer og 30 minutter, med 17 timer over havet.  Med sine 3582 km, var dette en  avstandrekord i FAI‘s klasse for  lette sportsfly (egenvekt tom på under 450 kg). Du kan se rekordinformasjonen registrert av FAI here.

Flyet var det til da minste flyet som noensinne har fløyet over Atlanteren. Flyet hadde ingen radio eller sikkerhetsutstyr, for å holde vekten nede. Men komforten var bra.  Skarżyński fløy pent antrukket i dress og hatt, så han skulle være presentable når han landet, uten å behøve ekstra bagasje. Han sendte også et oppglødd telegram hjem til fabrikken fra Afrika om hvordan dette var det perfekte flyet for rekordforsøket.

Stanislav  foran SP-AJU, illustrer godt hvor lite dette flyet faktisk var!

Stanislav foran SP-AJU, illustrerer godt hvor lite dette flyet faktisk var!

Flyet returnerte tilbake til Europa på et skip, og ble etter sin rekordflyving konvertert til en vanlig  to-seters variant uten ekstra tanker. Det ble da brukt privat av Skarżyński. I 1939 ble det evakuert til Sovjet da tyskerne invaderte, men det gikk tapt under krigen

Modellen

Støpetrærne, ikke massiv mengde deler, noe som er greit siden byggeinstruksjonen er på polsk og kaudervelsk google-engelsk.🙂

ZTS Plastyk er en polsk produsent som jeg ikke har hatt noen erfaring med før.  Dette er et av de tidligere settene de laget, men siden det er et ganske spartansk fly skulle ikke det bety all verden.  (Jeg har også ett nyere sett fra dem, en Fieseler Fi 156 «Storch» som er vesenlig mer avansert.)  Settet er støpt i en gråbeige, stiv plast, med spetter av mørkere plast, noe som tyder på at de gjenbruker overskytende plastgranulat,  fair enough det.

Plastyk tilbyr tre skjemaer.  SP-AJU slik det var satt opp for rekordflyvingen i 1933,  SP-AJU etter at det ble ombygget til to-seter og SP-ARP, et fly rød og sølvfarget fly operert av den polske nasjonale luftsportklubb (Aeroklub Rzeczypospolitej Polskiej) i Warzawa fra 1933. (Den som er avbildet på boksen

Dekalark og klare deler

Dekalark og «klare» deler

Jeg kommer selvsagt til å bygge rekordmaskinen! (Og det blir mitt bidra i Aeroscales «Air Pioneers & Record Breakers» kampanjebygge.) Flyet er aluminiumsfarget, men interiøret må bli en ren gjetting.  Jeg tror jeg velger en litt mørk gråfarge med kaki-fargede seter og en bronsefarget ekstratank, kun for å få litt variasjon.  Vinduene er så tykke at ikke veldig mye vil være synlig av detaljer uansett.