Hest er best på brødskiva?


Gratinert fjording og pasta

Gratinert fjording og pasta

Etter en uke med jobbing, jobbintervjue og en stadig stillingskrig mot en influensa som lurer i buskene  (stillingen per nå er Eirik-Spanskesyken: 4-2), benyttet jeg i går anledningen til å lese meg opp på den siste ukas nyheter.

Den store nyheten i uka som har vært er at det har vært solgt rumensk gamp til kunder som trodde de fikk avdanka mjelkeku. Jeg skjønner selvsagt at det er en viss bekymring når man ikke kan spore kjøttet og at vetrinærattester er i orden. For du skal helst ikke putte kjøtt fra nymedisinerte dyr i menneskemat.  Det skal ikke være slik at vi kan ta en tur i frysedisken dagen etter en fyllekule i mangel av en Ibux i medisinskapet heller.

Nam-nam

Nam-nam

Men mye av bestyrtelsen virker som bunner mer i at mange tilsynelatende synes det er eklere å spise hest enn ku.  Det der skjønner jeg ikke helt.  Jeg vokste opp på det glade 80-tallet, altså før alt ble farlig. Og jeg husker at noe av det staseligste man kunne ha i matpakka var den sorte Stabburspølsa.  Den inneholder både hestekjøtt og okseblod.  Jeg vet ikke hvor stor andel hest det er i pølsa, men det viktigste den gang var at det var nok til å få fintfølende hestejenter til å grine på nesa.  (Årsaken til at så mange pubertale jenter dras mot å ha massive dyr på flerfoldige hunde kilo mellom beina skal jeg overlate til Freud og hans disipler å uttale seg om.) Derimot var vi skeptiske mot servelaten, siden vi viste at den var oppkalt etter en viktig ingrediens i den opprinnelige italienske oppskriften, nemlig svinehjerne.

Uansett, jeg synes det er rart all den tid jeg er rimelig sikker på at de fleste som ynker seg ved tanken på å putte Gamle Blakken på grillen propper i seg Nasse Nøff uten å mukke. Jeg er verken muslim eller jøde, men gissegissen er da både mye søtere, tøffere og smartere enn sånne nevrotiske travere?

Som salige Sir Winston Churchill så presis formulerte det:
«Katter ser ned på deg,  hunder ser opp til deg, men  en gris ser deg i øynene som en likemann.»

Og ikke kom trekkende med at vi ikke spiser hund og katt.  For det første er ikke hester kjæledyr på samme måte som hunder, marsvin eller minigriser. For det andre,  hunder og katter er rovdyr, og  hesten er en planteeter.  Circle of life og alt det der.  Planteetere(herbivorer) spiser planter, kjøttetere(carnivorer) spiser planteetere,  altetere (omnivorer) (som oss, aper og griser) spiser litt av hvert…

Hurtigmat

Hurtigmat