Ferdigbygget: Airfix P-51D Mustang (1:72)


8 dekaler, kun på propellen, noen som sa utførlig stensilering?

8 dekaler, kun på propellen, noen som sa utførlig stensilering?

Med RWD’n vel plassert på hylla var det to kvelders innsats før Mustangen fulgte etter.

Gudbedre dette er et bra designet byggesett! 12 år gamle Eirik som lærte seg repene med de «gode» gamle Matchbox-settene ville blitt grønn av misunnelse! Men det er selvsagt ikke perfekt (det hadde nesten vært kjedelig!)Cockpit-glasset er en tredelt affære. Personlig synes jeg det godt kunne støpt hele bakre del i ett, siden det skaper noen utfordringer med maling og liming i skjøten. Jeg måtte og frem med noen sandpapir og tynne ned sidene for å få hetta til å sitte noenlunde riktig i åpen stilling. Landingsstellet er en komplisert og litt spinkle affære, men der må vi skylde på North American, ikke Airfix…

busy office

«Busy office»

På tross av et svært omfattende sett dekaler har Airfix ikke funnet plass til et sett sikkerhetsbelter, så det var frem med maskeringstape og ståltråd. Det er nesten i overkant mye stensilering, men heller en utførlig samling der du kan droppe noen om du synes blir for mye, enn at det kun er nasjonalitetsmerker og flykoder. Dekalene er stive, så jeg måtte bruke barberblad for å få den gule vingestripen til å sitte pent. Til gjengjeld betyr tykkelsen gjør at det en null gjennomskinn av underlagsfargen. Og de er i register, heldigvis, siden det er en fargerik profil.

Har du luftherredømme er kamuflasjemaling oppskrytt!

Har du luftherredømme er kamuflasjemaling oppskrytt!

Og ja, det er kun en profil på dekalarket, så vil du bygge flere må du skaffe dekaler fra en tredjepartsleverandør. (Eller fra et annet sett.)

Som vanlig brukte jeg akrylmaling fra Citadel. Metallet er i hovedsak Chainmail, men med noen panel i Mithril Silver og Boltgun Metal for å illudere reparasjoner og vedlikeholdsarbeid. Det skaper liv i overflaten. Noen runder med ulike washer hjelper også på. Til slutt sørget jeg for å legge på sotstriper fra eksos og kanonmunninger. (Like deler sort og umbra som får tørke noen sekunder før de gnis vekk med fingertuppen i retningen luftstrømmen ville gått.) Det ble ikke så mye tid til vask og polering mellom hvert oppdrag, så det får maskinen til å se passe brukt ut.

En fin avveksling fra grå, grønne og brune nyanser

Amerikanske maskiner fra slutten av kampanjen i Europa er en fin kontrast til kamuflerte profiler

Airfix har satt en heftig standard for detaljnivå og byggbarhet for rimelige sett.

Airfix har satt en heftig standard for detaljnivå og byggbarhet for rimelige sett.

Og så avslutter vi med klassisk euro for skala siden jeg fant igjen mynten i rest-dekalboksen min...

Og så avslutter vi med klassisk «euromynt for skala» siden jeg fant den igjen i rest-dekalboksen min…