Sideprosjekt: Lære polakker å fly


M*stercraft RWD Spanish Civyl War (1936)

M*stercraft RWD-8 «Spaish Civyl War ‘1936»

Mustangen er godt underveis, med kontoret på plass og flykroppen limt sammen.  Men siden det krever litt tørketid så tenkte jeg likegodt å kaste meg over et lite prosjekt ved siden av.  En mellomkrigsmaskin som såvidt fikk med seg starten av krigen, det polske treningsflyet RWD-8.

Flyet

RWD-8 ble konstruert av RWD-designbyrået  (Stanisław Rogalski, Stanisław Wigura og Jerzy Drzewiecki) som svar på en anbudskonkuranse fra det polske flyvåpenet i 1931.  Designet deres var en parasollvinget 2-seter drevet av en 4 sylindret luftavkjølt motor som leverte 120 hestekrefter. Produksjonen ble satt bort til den nasjonale PWS-fabrikken, og mellom 1934 og starten av 1939 produserte de omkring 550 maskiner.  Primært ble de brukt i Polen, både i luftvåpenet og i sivile flyklubber.  Det ble og eksportert noen eksemplar.  Tre eksemplar til det Palestinske mandatområdet og en hver  til Spania (via Portugal), Marokko og Brazil. Estland og Yugoslavia kjøpte retten til lisensbygging.  Estlenderne bygget kun en maskin, men yugoslavene produserte en liten serie med en hjemmeprodusert radial-motor.

En RWD-8 i polsk tjeneste, og nært beslektet med profilene jeg har valgt.

En RWD-8 i polsk tjeneste, og nært beslektet med profilene jeg har valgt.

Når Tyskland angrep Polen høsten 1939 var over 300 i tjeneste. I første omgang ble de fordelt på de ulike armeene i den polske hæren for ulike stabsoppdrag men de ble også brukt i hasardiøse bakkeangrep. (Flyet hadde ingen bestykning men det ble kastet håndgranater fra den åpne cockpiten.)  De sies å ha vært de siste polske flyene på vingene i felttoget.  Noen overlevende fly ble evakuert til Romania(57 fly) og Latvia(40)  samt et par til Ungarn,  mens Luftwaffe tok en del erobrede fly i krigsbytte.

Luftwaffe brukte noen av disse maskinene i ulike stabsfunksjoner, men de så på dem som relativt utdatert.  I Romania ble de derimot brukt mer aktivt helt frem til slutten av krigen og en kort periode senere.  Ingen fly ble levert tilbake til Polen, og i dag er det ingen gjenværende eksemplar.

Les mer om flyet her.

Byggesettet

Støpetrærne har tilsynelatende ingen slemme overraskelser

Støpetrærne avslører  tilsynelatende et ikke unødvendig komplisert byggesett

Mastercraft eller Mistercraft  (be bruker begge navnene om hverandre,  boksen er merket «MisterCraft» mens instruksjonen nevner «Mastercraft», mulig det ene navnet brukes på hjemmemarkedet, det andre til eksport) er en polsk fabrikant.

De har et litt grumsete rykte for unøyaktighet i gjengivelsen av objektene sine, og litt «myke» detaljer. Siden dette settet kostet snaut 20 kroner så tenkte jeg det var verd å sjekke ut likevel.  Særlig siden jeg ikke har sett noen andre lage modeller av denne flytypen. Med andre ord er det ikke så mye sammenlikningsgrunnlag,  og om ikke delene er håpløs å få sammen så burde resultatet bli bra. Jeg liker jo å veksle mellom «klassikere» og mer eksotiske objekt i samlinga.

Førsteinntrykket var veldig bra. Støpetrærne var forseglet i plast, og denne posen sammen med dekalark (2 stykk, ett i farger, ett i sort/hvitt) og instruksjonsark (med fargeprofiler) var pakket i en ziploc-pose.

Dekalarkene

Dekalarkene

Selve delene er i vanlig grå, fast styren.  Det er litt flash, og en og annen forsenking og utstøtingmerke, men ikke noe som burde by på problemer. For en som lærte seg kunsten på de gode gamle matchbox-settene fra 70-80 tallet burde dette ikke være noen sak.

Dekalene er i register, og utførlige,  men det er noen mangler som jeg skal komme tilbake til.

Profiler

Profilene slik de gjengis i byggeanvisningen

Profilene slik de gjengis i byggeanvisningen

M*stercraft tilbyr ikke mindre enn 5 ulike profiler i denne boksen

  • Flyet som var i tjeneste hos de Spanske Nasjonalistene i 1937 
  • 2 ulike koder for treningsfly i det polske luftvåpenet i 1937
  • Flyet med byggenummer 34-359 i tjeneste i det kongelige rumenske flyvåpen i 1942
  • Flyet som ble lisensbygget i Estland: ES-RWD
Polsk Khahi startet mest sannsynlig som nyansen oppe til venstre, men ble fort bleket til en nyanse som oppe til høyre.  Og  over tid ble den oksidert til en nyanse som gjengitt nederst.

Polsk Khahi startet mest sannsynlig som nyansen oppe til venstre, men ble fort bleket til en nyanse som oppe til høyre. Og over tid ble den oksidert til en nyanse som gjengitt nederst.

Fargeprofilene er ok, men det er for eksempel litt snedig at de polske og rumenske flyene begge oppgis å ha vært malt i fargen  «polsk khaki» men avbildes henholdsvis i brungrønt og mørkegrått.

Det skal sies at «polsk khaki» er en veldig omdiskutert farge,  siden polske malingprodusenter tydeligvis ikke laget kvalitetsprodukter på 30-tallet.  Malingen hadde en tendens til å skifte farge ganske kraftig når den ble solbleket, oksidert eller på andre måter påvirket av elementene.

Den spanske maskinen er litt kjedelig, siden den kun hadde nasjonalitetsmerker.  (Dessuten vet vi ikke om den faktisk ble brukt av nasjonalistene,  kun at de hadde tilgang på den.)  Den estiske maskinen er interessant, men rimelig kjedelig helgrå som den er.

Så valget sto mellom polsk eller rumensk.  Vannmerkene til den rumenske maskinen var litt glorete, og oppgis som YR-BRB og YR-BRI på samme arket… (Nå er det siste det som tilsynelatende stemmer, så en runde med skalpell ville fikset det problemet.) De polske derimot har et annet problem.  Det er kun oppgitt ett byggenummer 34-147, men to tallkoder (31 og 25).  Så vidt jeg kan finne av referanser hadde maskin #25  byggenummer 34-127.  På den andre siden påstår M*stercraft at maskin 31 hadde lyseblå felter på vinge og haleror  og en mørkeblått vingesymbol.  Avbildningene jeg fant av dette symbolet var rødt og grått.  Så jeg kommer til å lage et kompromiss.  Maskin 31 med byggenummeret fra arket, men uten lyseblå staffasje. Så fær jeg heller forsvare meg om en polsk militærhistoriker kommer for å klage.

Dette kommer uansett til å være noe jeg sysler med mellom byggetrinnene på den vesentlig mer deltaljrike Mustangen, så får vi se om det lurer noen overraskelser!