Ferdigbygget: Airfix Bf109G-6 1:72


MT-422

MT-422

Det er alltid en god følelse å ferdigstille et prosjekt og «rydde arbeidsbordet».  Passet dessuten bra siden den første av to pakker jeg har på vei fra «hoffleverandøren» min www.hobbyshop.cz ankom i dag.  Den var bokstavelig talt stappfull så de hadde ikke pakket sammen en av settene, men puttet delene oppi en av de andre eskene og pakket boksen flatt nederst. Fin service for å holde portoen nede!

Men først noen ord om min «Suomi Mersu».

Byggingen

Som jeg nevnte har Airfix levert et meget sparsommelig «kontor» så jeg laget et instrumentpanel av tokomponent-epoksy. Det ble helt greit, men neste gang jeg gjør noe slik skal jeg løse det litt annerledes, siden det ikke akkurat ble flatt.

Ikke perfekt. men det er langt bedre enn ikke å ha noe der!

Ikke perfekt. men det er langt bedre enn ikke å ha noe der!

Ellers oppgraderte jeg modellen til finsk etterkrigsstandard ved å fjerne kanonene og drille opp hull til dem. De finske maskinene var nattjagere, ikke jagerbombere, så jeg gikk for en dropptank under buken.  (Ikke usannsynlig at de kan ha blitt brukt på tokt langs den lange finsk-russiske grensa.) Dermed slapp jeg mer ombygging under flykroppen.

Klar til å finne frem de større penslene og få på litt camo!

Klar for å få på litt camo!

Selve byggeprosessen var enkel og grei. Det er ingen slemme overraskelser fra nye Airfix sett.  Eneste utfordring var at halehjulet var litt spinkelt og fikk seg en knekk når modellen løsnet fra den tredje hånden der den stod til tørk.  Heldigvis fant jeg det igjen og med litt maskeringstape som støtte fikset jeg det med 3 lag superlim.

Jeg brukte var Castellan Green og Chaos Black over  med Celestra Grey under.  Gråfargen har akkurat nok blåskjær til at den nok vil bli brukt mer av i fremtiden, når en typisk «hellblau» blir for sterk blånyanse.

Jeg valgte også å si som Ole Brum: Ja takk, begge deler. Altså både haikjeft og flaggermus-symbol.  Ingen skal fortelle meg at en 21 åring som har fått lov til å pynte maskinen sin, ikke kan ha  funnet frem malepenselen igjen så snart han får sjansen, selv om den måtte standariseres før besøk fra flyvåpenets overkommando.

Modellen

En fargerik fugl!

En fargerik fugl, selv om bildene lyver litt,  rondeller og nattjagermerket er mer klarblått enn cyan

Jeg skjønner meg ikke på de som bare vil bygge grå jetjagere...

Jeg skjønner meg ikke på de som bare vil bygge grå jetjagere…

Jeg skjønner meg ikke på de som bare vil bygge grå jetjagere...

Ja jeg vet stuebordet var støvete…

Neste prosjekt?

Et lite hint: