Alternativ Julekalender


Som erke-nerd skulle du kanskje tro jeg var oppsatt med Lego-StarWars julekalender?  Men nei,  i år er det kun flaxkalenderen som kom med julekort fra mamma som er nedtellingsmekanisme. (Hittil med 10,- i gevinst, så da vet jeg at det er minst en gevinst igjen som venter siden minimum på en kalender med gevinst er 20,-)

Siden Lego-kalenderen koster småstive 399,-  tenkte jeg at jeg heller skulle koste på meg litt annen adventsmoro for samme prisen.

Jeg måtte uansett ut i dag siden jeg oppdaget at jeg hadde glemt å printe ut noen tabeller som kan komme godt med på åpen-bok eksamen på fredag,  slo jeg et slag innom sentrum når jeg først hadde våget meg ut i snøføyka.  (Så fikk jeg og fylt på busskortet, uten å være avhengig av AtBs noe tempramentsfulle nettbutikkløsning.)

Julekalender

Julekalender

Dagens fangst ble et fly,  noen tyske volkssturm-tropper,  fargekritt (til å skrape opp og bruke til ulike støv-effekter), lim og putty.  Fargekritt er en godt alternativ til relativt dyre ferdige løspigment, det er bare viktig at de er fettfrie. De jeg kjøpte fant jeg i en forretning for kunstartikler, og 79,- for 12 stifter var mye billigere enn å kjøpe løst, og det var 6 ulike nyanser som dekker de fleste behov.  Lim og putty er ganske selvforklarende.

Byggesettene var god gammeldags impulskjøp.  De tyske troppene fra Dragon tenker jeg å bruke i et lite minidiorama.  Volksturm  var «heimevernet» som gjorde en siste desperat innsats i kampene om Berlin våren 1945. Med andre ord kan det passe med en liten base med mye skrot og ruiner. Det blir et fint avbrudd fra fly og kjøretøy, og de fire modellen har ulike uniformer, så det burde være en fin utfordring. Morsom detalj at en av figurene har photoetch-briller!

Flybyggesettet er et godt gammelt Airfix-sett: Focke Wulf Fw189 «Uhu». Støpeformene er visstnok fra 1969!  Men på tross av det er det beundringsverdig lite  flash. Detaljene i form av nagler og panellinjer er riktignok litt grove, særlig siden de (tradisjonen tro) er hevet, ikke senket.  Men en runde med fint slipepapir redusere de bra ned, og under et lag maling bør det se bra ok ut! Til 100,-  for et tomotors byggesett i skala 1:72 er uansett ikke ille.  Airfix er blant de produsentene som utelater  hakekors fra dekal-arkene sine, men her vil ikke det være noe problem, siden en av dekal-muligheten er en maskin fra det Slovakiske flyvåpenet i 1943.  Ikke for det, vil jeg bygge den tyske maskinen, statsjonert i Finland i 1943,  har jeg antagelig noen dekaler i resteboksen fra tidligere sett…