Tamiya Citroën Traction 11CV 1:48 – Ferdigbygget


Ferdig limt og malt, kun dekaler og hvite markeringer gjenstår.

Innimellom 60 timer på jobb og en liten dæsh eksamenslesing rakk jeg i uka som gikk å bygge dette stålende Tamiyas -byggesettet i skala 1:48.’

Som forventet var det en drøm å jobbe med.  Presise deler som passet uten noe bruk av filler. Akkurat passe detaljnivå for skalaen.  Og den ferdige modellen er ikke større enn at den bor godt i bokhylla enn så lenge.

Jeg bygget opp understellet og malte dette, før jeg la grunning på karosseriet og gav det en vask med mørk umber,  før jeg monterte vinduene.  Tilslutt var det å forene overdel og underdel, legge på litt høylys og sette på dekalene.

Den eneste scratch-byggingen var å lage noen enkle pedaler.  (Bare en flat plastskive, gravert med to streker,  montert på en liten bit støpetapp.) Det kan neppe synes utenfra egentlig, men det er et tilfelle av det klassiske «Jeg vet det er der» syndromet.

Jeg gav baklysene et strøk blank ferniss, og droppet de hvite dekalstripene, og valgt i stedet å male disse merkene.  (De var påmalt med pensel i virkeligheten og, så det er ikke noen krise at det ikke er helt linjalrette i kantene.) Det var ikke noe poeng i gå helt overbord med slitasje og skitt («weathering»), så bortsett fra den «møkka» som washen gav, og litt utheving av noen detaljer med litt blekere maling, lot jeg den se rimelig velstelt ut. Merkene representere tross alt en maskin tilhørende ingeniørkompaniet til 112. infanteridivisjon på østfronten. Jeg antar ingeniørene holdt kjøregreiene sine i rimelig bra stand.

Se resten av bildene ved å følge linken:

Prøvemontering er alltid viktig, så du vet om passformen er god før du prøver limet

Interiøret er ferdig malt, du kan så vidt se pedalene jeg laget

Undersiden er naturlig nok ikke like detaljert i denne skalaen. Motorblokken er i den opprinnelige mørkegrønne fargen fra fabrikken

Det var ikke spesielt vanskelig å spore opp noen referansefoto på nett. Det trenger du siden selv ikke de beste produsentene kan gi utførlige beskrivelser av alle detaljer. Det gir også gode ideer for »weathering»

Et annet referansefoto. Citroen Traction ble brukt både av franske styrker før kapitulasjonen i 1940, Vichy-franske styrker under krigen, og som private kjøretøy. I tillegg kommer alle de maskinene tyskerne innrullerte i sin tjeneste over hele Europa. Og etter 1944 ble en god del også tatt i bruk av de fri franske styrkene i kampene for å drive ut okkupasjonsmakten.

Dette illustrere vel størrelsen ganske godt. Å male vindusviskere på frihånd krevde tunga rett i munn!

Dekalen på plass og hvite markeringer malt på

Ferdig!