Tamiya Citroën Traction 11CV 1:48 – first look


Kvalitet koster litt, men du sparer en del tid og penger på putty…

Med rakettflyet fra Penemünde vel installert på hylla var det på tide å starte med et nytt prosjekt.  Jeg liker avveksling, så nå valgte jeg noe som holder seg på landjorda.  En 1:48 Citroën Traction 11CV.

Dette er Tamiya så jeg forventer ingen overraskelser når jeg åpner boksen.  Det er skoeske-typen,  noe jeg liker bedre enn slike etui-bokser med åpning i siden, siden det er letter å oppbevare prosjektene i boksen underveis.

Euromynt for skala

En kjapp telling avslører at det er 30 deler og et karosseri i mørkgrå, ganske hard styren, 4 deler i briljant klarplast, et lite dekalark før 4 varianter og en enkel byggebeskrivelse.  Beskrivelsen er typisk, lettfattelig og tydelig Tamiya  med fargekart angitt fra deres egen fargeskala.

Typisk Tamiya, klare dekaler med tynn film, minimal rand og perfekt register

De fire variantene er henholdsvis en sivil modell, en fransk tjenestebil, en tysk Wehrmacht-bil og en tysk Luftwaffe-bil , begge de tyske fra Østfronten. Som jeg nevnte når jeg skrev om den nyeste stabelen med sett, så går jeg for Wehrmacht-versjonen, siden den interessant nok går på franske sivile skilter.  Jeg synes det illustrere på en fin måte at dette er en modell med en variert karriere.

Første sesjon

Så var første to monteringssteg ferdig, jeg tenker jeg venter med å feste hjulene til jeg har grunnet understellet, for enklere tilgang.