Hvorfor jeg ikke er med på Movember


OK, jeg kan kanskje innse at det ikke blir mer lesing før jobb likevel. Så da kan jeg adressere et spørsmål noen av mine kolleger har stilt i det siste. «Hvorfor er ikke du med på Movember

La meg først si at jeg selvsagt har all mulig respekt for innsamlingsaksjoner/opplysningaksjoner om kreft, være i prostata eller andre steder. Men det å gro en bart er ikke akkurat det som bidrar mest. Jeg gikk da ikke kledd i rosa i hele oktober for å skape oppmerksomhet om puppekreft heller.

Men slagordet er det i hvertfall ikke noe å si på…

I Norge har vi dessuten tradisjonen med adventsbart. Noe som får meg til å mistenke at innføringen av den amerikanske australske movember-bevegelsen egentlig er en konspirasjon fra norske bartevoksfabrikanter. (Edit: Rett skal være rett, bevegelsen oppstod i Australia, men kom hit til landet via amerikanske kjendiser…)

Den viktigste grunnen er nemlig at en mustasje mister litt av sjarmen når fanden og hans oldemor forsøker å anlegge en. I de fleste tilfellene er det ikke særlig kledelig heller. Jeg mener at en bart må være et fashion-statement, forebeholdt de som faktisk klarer å gro en kledelig snurrebart. Det blir helt feil hvis folk tror at du egentlig bare er dum nok til å tro at det å gro hår på overleppa på automagisk vis skal bekjempe en spesifikk kreftform i verdenspopulasjonen.

Det er ikke det at jeg ikke har skjeggvekst til å anlegge bart, noe twitter-profilbildet mitt burde attestere.

Gjengitt her til glede for de av dere som ennå ikke har somlet dere til å følge meg på Twitter

Led meg ikke inn på hele konseptet med helskjegg heller. Etter mitt syn er det svært få som kler det. (Ernst Hemmingway, Riker i Star Trek og Gandalf.) Det finnes kun fire gode grunner til å anlegge skjegg: Du har vikende hake eller skjemmende arr i ansiktet, du ferdes mye utendørs i arktiske strøk, du har ikke tilgang på vann og barbersaker på fast basis (Jfr uteliggere og yrkessoldater i feltet) eller du aspirerer til julenisse. Dessuten legger det på 10 år på alderen din minst, noe som igjen kan misforstås og få folk til å tro at det er en bevisst strategi å bruke denne effekten…

Nei takke meg til. «Selvtillitt er glattbarbert» som det heter i den gamle reklamen for barberblader, jeg overførte heller et tresifret beløp til Kreftforeningen. Jeg tror nemlig det er mer matnyttig, og du kan til og med trekke det fra på skatten.