PM Model 1:72 DFS194 – 3-4 session


Mens middagen står å putrer er det på tide å legge ut noen bilder fra de siste dagenes arbeid på rakettflyet.

Sparkel og fyll

Når vingene kom på så var det tydelig at glippene mot flykroppen var ganske store. Vingefeste var konkave, noe som ikke er helt uvanlig på slike sett.  Det er mange måter å fikse slik på. Små glipper forsvinner når gjerne når du grunner flyet,  eller du kan bruke en lett overflate-masse.  (Noe jeg kom på at jeg må få kjøpt mer av.)  Litt større skavanker kan man fylle med lynlim.  Men «grand canyon» her  krever sterkere lut.  Klassiske «Green stuff»  til unnsetning.  Dette er en tokomponent-epoksy, som nærmest er som plastilina når det mikses, men hardner til en fast plastaktig masse.

Green stuff lagt på  og »kontoret» er ferdig

Take off

Siden tokomponent-epoksyen skal herde i 24-timer så brukte jeg tiden til å montere og male tralla flyet brukte på take off.

Gummi, som i dekk, er aldri helt svart med mindre den er helt nyvulkanisert.

..og landing

Dette flyet landet på tremeier. En løsning produksjonsmodellen Me163 senere også baserte seg på.  Det er en enkel måte å male troverdig trevirke på.  Et strøk i en lys grunnfarge med akrylmaling.  Når dette har herdet over natta,  på med en mørk oljebasert brunfarge med en stiv pensel. Oljemalingen tørker sent,  så etter en del timer er det å stryke over med den stive penselen igjen, og du får en ganske bra effekt!  På større flater kan det lønne seg å mikse sammen flere grunnnyanser i en lasering først, men på denne modellen er feltene med trevirke så små at det ikke er noe poeng. Men siden det er en litt grisete prosess er det smart å gjøre det før resten av modellen males.

Norwegian wood?  Som du kanskje ser prøvde jeg å slipe epoksymassen før den var helt tørr. Heldigvis var det på et sted der glippen ikke var for stor, så jeg kunne fikse det med litt superlim.

Klart

Det siste jeg gjorde, mens jeg venter på at oljemalingen skal tørke helt, var å rense vinduet, og teste det.  Virker ikke som det burde bli noe problem med sammenføyningen.  Jeg regner med å bruke vanlig hvitt lim siden det fjerner risikoen med limdamp som gjør plasten tåkete.

Ser lovende ut. Legg merke til at Grønnstoffet er her slipt ned.

Så er det bare å vente.  I morgen eller mandag er det klart for å begynne å få litt farge på fuglen!