PM Model 1:72 DFS194 – 1. session


Boksen

Etter litt vurdering bestemte jeg meg for å gyve løs på det relativt enkle byggesettet fra tyrkiske PM model først. Jeg har en semesteroppgave hengende over meg, så jeg trengte noe ikke alt for komplisert. Boksen er av typen med sideåpning. Vanligvis ikke en fan av den typen, men dette settet vil ikke trenge å mellomlagres i lengre perioder. Jeg bruker heller en ziploc-pose eller to underveis.

Settet

Innholdet i boksen

Med kun 13 deler er dette omtrent så basic som du kan få det.  12 er i mellomfast lys grå styren. Overflaten er litt ru, og det er fine nedsenkede panellinjer. Den siste delen er cockpit-glass, relativt klart, men ganske tykt, og de påstøpte rammene, virker ganske grove.

Selve «kontoret» er spartansk, men det tykke glasset og rammene i vindskjermen vi kamuflere det, så utover litt sparkling, maling og scratch-byggede sikkerhetsbelter, (maskeringstape ftw), tror jeg ikke det er verd å bruke masse tid på det.  Det er en del synkemerker og utstøtningsmerker, men ikke noe som ikke en fil og litt superlim ikke kan fikse. Støpetap-festene er ganske grove,  men der er lite flash.  Igjen,  en skarp kniv og filer er en fin ting å ha,  men jeg vurderer å stikke innom å få tak i litt fint smergelpapir for finpussen.

Det er ingen dekaler, for prototypen hadde ingen markeringer.

Formen

Tester sammenføyningene

Jeg mistenker at PM har tatt utgangspunkt i arbeidstegningen gjengitt under,  men det er noen problemer: Flykroppen smalner ikke nok inn bak selve cockpiten. Jeg tror likevel sluttresultatet vil være umiskjennelig DFS 194.

Arbeidstegning

Maling

Orginalen var, så vidt jeg kan finne ut, lakkert i RLM05.  En farge som beskrives som alt fra fløtefarget til sennep.  Den offisielle tyske betegnelsen var «Elfenben»  uten at det egentlig hjelper så mye.  Jeg planlegger å bruke Citadels Desert Sand  som grunning, og GWs gamle farge Bleached Bone over det.  Flyet var blanklakkert, men jeg foretrekker modellene matte,  og heller bygge opp lysspill med maling. Interiøret blir ren gjetting,  men Reichsluftministerium (RLM) spesifiserte RLM02,  en grånyanse med grønnskjær som hovedfarge for maskiner produsert før 1941. Unntaket var instrumentpanelet som var grått med sorte intrumentskiver. Jeg kommer til å bruke noen gråfarger som ser OK ut, uten å bekymre meg så mye.  Ellers er det bare detaljer:  Sikkerhetsbeltene lysebrune, og tredetaljene på flyet skal jeg prøve teknikken med mørke oljefarger over en lysebrun grunnfarge.

Dagens fremdrift

Fremdrift

Først skar jeg fått løs alle delene unntatt instrumentpanelet og pitotrøret.  Panelet er lettere å male med støpetappen som håndtak, og pitotrøret virker veldig grovt så jeg vurderer å scratchbygge en erstatning med strukket støpetapp.  Jeg limte sammen setet og styrestikka, og testet tilpasning av delene. Det virker som det blir litt sparkling ved vingerøttene, og cockpiten og interiøret vil trenge litt plukk for å matche helt. Men alt i alt ingen stygge overraskelser.  Etter å ha strukket støpetapp til ny pitotrør og limt sammen tralla flyet brukte til å ta av, kalte jeg det en dag.