Modellbygging: Internasjonalt utvalg


Mange timen med moro!

Nå som vinterværet øyensynlig har kommet på en utvidet visitt, er det tid for innendørsaktiviteter. Med andre ord, modellbygging! Som de fleste som har hold på noen år så har jeg et lite lager. Men det er stort sett panser i ulike størrelser og et Seafire i 1:48. For det første har jeg enn så lenge ikke noe egnet plass å stille ut modeller som er særlig mye større enn det som får plass i en bokhylle. For det andre ser jeg med litt skrekkblandet fryd på det å bygge link-and-length belter. Sist men ikke minst, det er alltid gøy å kjøpe nye sett!

Jeg hadde sett meg ut noen flymodeller jeg var interessert i, og det var lenge siden jeg hadde bygget noe «softskin», (altså upansrede militær-kjøretøy). Så da var det å legge veien innom Trønderfrim.

Når jeg sier «sett meg ut»  så er det en ganske viktig detalj.  Mange sett på markedet er nemlig relanseringer av sett, helt tilbake fra 70-tallet. Dette kan særlig gjelde mer aparte modeller.  Airfix for eksempel  har både sett som er støpt i former som drar seg mot 40 år gamle, såvell som helt nydesignede sett.  Naturlig nok kreves det mer arbeid med de eldre settene, som gjerne har mindre detaljer og gammeldagse løsninger. Ulempen er selvsagt at du ikke kan skue hundene på hårene med tanke på innpakking.

En kjapp runde på nettet gir deg stort sett den informasjonen du trenger, og det er ikke -dårlige- sett, de krever bare med albuefett og omsorg for å få bra sluttresultat.  (På den andre siden, de er gjerne enklere bygget opp, og har nye decaler, så for en nybegynner eller ungdom er det gode alternativ!)

Men jeg liker sett som kan bygges sort sett «OOB»  (Out of Box).

Hvilke valg falt jeg da ned på? Som overskriften antyder, litt av hvert:

 

DFS194 tester rakettmotoren på en tysk flyplass, sannsynligvis Penemünde, høsten 1940

DFS-194 fra PM Model 1:72  (40,-) Tysklands første prototyp på ett rakettdrevet fly. Utviklet av Deutsche Forschungsanstalt für Segelflug fløy denne prototypen i oktober 1940.  Jeg hadde lyst til å bygge dette, siden det er stamfaren til Me163, som jeg nylig bygget i skala 1:100. Dette er på grensen til et limited run sett fra en tyrkisk produsent.  Jeg regner med at jeg skal få testet evnene mine til å  sparkle og flikke, men samtidig er det bare et bakers dusin deler.  Med andre ord, ikke mye kan gå galt, og det har fått grei omtale på diverse forum. Til denne prisen er det ikke så mye å diskutere!

 

Fortsatt mange av disse »krigsfuglene» i flygende stand

P-47D-30 Thunderbolt fra Revell 1:72 (60,-) Den opprinnelige Thunderbolten tok Europeiske skyer med storm når den ankom. Ikke like glamorøs som Mustangen, var den kjent for å tåle latterlig mye juling, og dele ut minst like mye. Størrelsen gjorde at britiske piloter omtalte den som en «enseters troppetransport» og hevdet at grunnet til at den var så trygg var at du kunne løpe rundt inni flykroppen og unngå alle kulene…  Revell i tyskland har nylig gitt ut dette settet, og kvaliteten ser absolutt fantastisk ut!  Decalene er knapt til å tro, med et komplett sett stensiler. Mange flysett i skala 1:48 eller 1:32 har ikke like omfattende utvalg! Prisen er heller ikke avskrekkende. Et virkelig kremsett, og er det så bra som jeg tror mistenker jeg at jeg kjøper ett til, for å bygge begge prototypene på decalarket. Det første er en typisk fargerik amerikansk maskin, med stor «nose art».  Det andre er en olivengrønn maskin i fransk tjeneste.  Jeg går nok for den amerikanske i første omgang.

 

Citroën Traction Avant 11CV

Citroën Traction 11CV fra Tamiya 1:48 (130,-) Siste innkjøp var noe jeg har siklet på lenge.  Japanske Tamiya er fortsatt kongen på haugen når det kommer til kvalitet, og det er verdt å spytte inn noen kroner ekstra, særlig siden de to første valgene var røverkjøp!  Dette er av mange kalt «den første moderne bilen» og var milevis foran alle konkurrenter når den ble lansert i 1934.  Bare det faktum at den var forhjulsdreven var et syvmilssteg innen ingeniørkunsten, og den forble i produksjon med små endringer frem til midten av 50-tallet.  Under krigen ble mange først brukte av franske myndigheter, og etter erobringen av Frankrike ble mange tatt i bruk av tyske myndigheter. (Både tidligere franske militære biler, men og beslaglagte franske privatbiler.)  Settet inneholder decaler for 4 ulike varianter: Fransk sivil bil,  i tjeneste hos den franske hær,  i tjeneste hos Luftwaffe og sist men ikke minst i tjeneste hos Wehrmacht, fortsatt med franske sivile registreringsskilt.  Jeg heller til at det er den siste jeg går for.  Sivilmodellen krever en del forkromming, og den franske militære er grønn, det blir fort mye grønt når du bygger militærmodeller… Av det to andre er Wehrmacht-modellen mer interessant, med tanke på merker.

Jeg kommer sikkert til å poste en artikkel om hver av modellene underveis, men da skulle jeg i alle fall ha noe å henge fingrene i fremover!