Om googling, lokkemat og besøk


Olivia Wilde Topless at the Beach

Olivia Wilde


Aslak Borgersrud  (ja han fra Gatas Parlament) hadde en artig betraktning om søkemotoroptimalisering på bloggen sin hos Computerworld i dag.  Det er vel noe alle som publiserer noe på nettet har i bakhodet underveis, selv om man kanskje ikke er bevisst det selv.

Aslaks eksempel, der et potensielt søkeord gjentas så mange ganger som mulig i teksten, er en klassiker.  Om man kombinerer det med lagvise artikler er det enda bedre. (Altså artikler spredd over flere sider,  siden mange søkemotorer oppfatter det som om nettstedet har mange artikler som lesere ser i sammenheng.) Det har og den fine bonusen for de sidene som skal tjene penger, at det drar opp råtallene for sidevisninger.  En leser blir automagisk til åtte,  om artikkelen deles opp i 8 påfølgende sider.

At det er viktig for sider som ønsker mange treff å havne høyt i søkemotorenes arbitrære rangering skjønner jeg.  Under terrorangrepet i fjor sommer fanget jeg opp en del rykter som jeg fikk bekreftet via omveier, og kunne dermed poste en artikkel om attentatmannen før de norske nettavisene gikk ut med navn.  Det første til at jeg dagen etter oppdaget at jeg kom opp som det femte alternativ om man googlet navnet hans,  godt foran de norske nettavisene (med ett unntak), noe som igjen betydde nesten 40.000 unike treff i løpet av snaut ett døgn.

Nå driver ikke jeg noen spesielle strategier for å dra opp besøkstallene, men jeg ser jo hvilke søkestrenger om leder besøkende inn til sida.  I skrivende stund er topp 3 i dag: «scarlett johansson topless», «emilia clarke boobs» og «kelly kelly nuda».

Så egentlig tror jeg man kan droppe alskens fancy teknikker,  man må bare jobbe inn noen spekulative fraser i teksten. Hadde jeg for eksempel nevnt at uten klær er popkomet  Alexandra Joner naken, eller at man om sommeren kan finne norske toppløse tenåringer på stranda, så kan du banne på at en eller annen gjøk dumper innom og drar opp tallene.

Scarlett Johansson reading a script on her Bed in her Panties

Scarlett Johansson

Enda mer effektivt er å krydre med noen friske bilder, siden bildesøk blir stadig mer populært. For en søkemotor er relevans ikke så lett å måle, men de prøver å holde følge med hvor mange som følger linken motoren kommer opp med på et gitt søk.  Med andre ord,  en som leser 3000 ord på en side,  og en som bare er på siden fordi de har fulgt ett bildesøk, telles begge med, og får siden til å virke som mer attraktiv, og dermed fortjener en høyere rangering. (Og det skulle vel forklare illustrasjonsbildene jeg har valgt.)

Selvsagt er det mer renhårige måter å fylle sidene med originalt materiale, så er det alltid en kamp for å synes, og da kan manipulering av søkeresultatene sørge for «startkapital» hos søkemotorene.

Til slutt en underholdende anekdote.  En professor i kybernetikk på et universitet i California hadde følgende tekst i fontstørrelse 1 nederst i epost-signaturen sin som et lite meta-påskeegg for studentene sine:  «If I add «The plan to assassinate the president» and «The need for revolution in the mainland US» to my emails, I know that at least someone reads my memos. Hi Echelon, how are you today?»