Tegnet magi 7: Marvel 1602



Neil Gaiman er en av vår generasjons dyktigste eventyrforfatterer, men når det gjelder tegneserier er han uløselig knyttet til DC/Vertigos Sandman. Men han har mye annet på samvittigheten: I 2003 slapp han seg løs på Marvel-universet og sendte det tilbake til elizabethiansk tid.

(Marvel)

Marvel 1602.

Av Neil Gaiman og Andy Kubert/Richard Isanove. Marvel ISBN13: 978-0-7851-4134-1 Utgitt 2010
Wikipedia – Gave.

Vi er i 1602, men ikke 1602 slik vi kjenner det: Superhelter har nemlig dukket opp 400 år for tidlig. Elizabeths hoffmagiker og spymaster, henholdsvis Dr. Stephen Strange og Sir Nicholas Fury har hendene fulle med å finne ut hvorfor været har slått seg vrang over hele Europa. Kong James 1 av Skottland konspirere med den spanske inkvisisjonen for å bekjempe «hekseætlinger», eller mutanter som vi kjenner dem som. Den irske blindbukken Matthew Murdoc er sendt avgårde for å møte en mystisk forsendelse fra Tempelriddernes skatter. Otto von Doom, hersker av Latveria, setter Fury og hans unge assisten Peter Parquagh på prøve, og har tatt de fire eventyrene fra skipet Fantastick, med Sir Richard Reed i spissen, som gisler. Som ikke det er nok, et skip ankommer London fra kolonien Roanoke i den nye verden. Ombord er Virgina Dare, den første hvite født i den nye verden, og hennes massive blonde innfødte livvakt Rojhaz…

Et utvalg av 1602s Dramatis personæ (Marvel)

Jeg skal ikke røpe hva som skjer, annet enn at resultatet ble skamros og en drøss utmerkelser. Miniserien førte til mange spin-offs og er nå etablert som en permanent alternativ virklighet, døpt Earth 311 i Marvels system. (Det vanlige Marveluniverset er designert Earth 616).

Gaiman sa at han ble inspirert etter en tur til Venezia, om hvor nærme fortiden egentlig er. Etter 11. september angrepet på USA hadde han bestemt seg for at han ikke ønsket å skrive en serie med bomber, skyskrapere og teknologi. Han ville vise en verden der makt ikke betyr at du har rett, der makt ikke betyr noe som helst. «I chose 1602 because it was a nice place to set the story. It gave me America and it gave me a lot of things that I wanted in terms of the way the world was changing. It also gave me the sense of wonder and magic.» Gaiman valgte bevisst å kun bruke skikkelser fra den såkalte sølvalderen i tegneserier. (Vanligvis regnes det fra gullalderens slutt i starten av 1950-årene til ca 1970 når den moderne tegneseriealderen begynte.)

Et spill om troner… (Marvel)

Visuelt skiller også serien seg ut, ved at man hoppet over den tradisjonelle tusjingen. Kuberts blyanttegninger ble scannet inn og fargelagt direkte av Isanove digitalt, mens Scott McKowen laget omslagene ved hjelp av den gamle teknikken scratchboarding der man risser inn tegningen i en hvit flate dekket av sort blekk, så man får et negativt bilde, hvitt på svart.

Skal du ha full glede av denne miniserien, bør du nok både kjenne Marveluniverset, og ha en funksjonell kjennskap til 1600-tallets historie. Men har du det, er det absolutt en av de beste miniseriene Marvel har laget etter årtusenskiftet.