Modeller: Revell 1:700 Z 38 ferdigbygget


Bokstavelig talt et lommeslagskip

Som forventet var et et relativt rett frem bygge. Mange bittesmå deler, men med litt hjelp fra en pinsett så var det ikke verre enn forventet. Styrenen var grei å jobbe med, og i motsetning til hva jeg vanligvis gjør bygget jeg hele modellen ferdig før jeg fant frem pensler og maling. Alt i alt brukte jeg to dager på bygget, og to dager på maling.

Godt i gang med byggingen. Selve skroget fikk herde natten over, og i mellomtiden kunne jeg gjøre unna en del subassemblies.

Et par problemer oppstod, selvsagt: Det ene var selvforskyldt, jeg prøvde å monterte to deler i feil rekkefølge (midter tårn og det fremre torpedobatteri) noe som var unødvendig kronglete. Det andre problemet bestod i at en av stagene til hovedmasten var brukket. Heldigvis skal disse forkortes med 3mm før montering, så jeg kunne renkutte bruddet og lime det. Med styrenlim blir det som å sveise delene sammen, og jeg tror det er umulig å se hvilket stag som var brukket.

Ferdigbygget og klar for maling

Modellen er malt med citadel-maling. Den er vannløslig og drøy, og lett å jobbe med. Jeg brukte stort sett kun det Citadel kaller «base» farger, og la derfor ikke på en spraygrunning. («Base» farger er helt opake, i motsetning til «layer» farger som er lett transparente, og washer/glazer som er veldig transparente og flyktige.) Jeg synes egentlig den Tamiya-grunningen jeg har nå gir et i overkant glatt grunnlag. Uansett er det verdt å unngå for mange strøk på en modell i så liten skala.

Z 38 slik hun så ut når hun stevnet ut fra Kiel den siste senvintern under krigen.
(Lommekniven gir et bra inntrykk av størrelsen)

Jeg prøvde å ikke overdrive weathering, siden det lett blir litt voldsomt i så liten skala. Noe særlig utover en mørkegrå wash og en noen ruststriper på skroget synes jeg ikke var verdt å gjøre.
Vannlinjen ble malt på frihånd, men jeg syntes det fungerte nogenlunde. En lett drybrush med en miks av grunnfargen og hvitt (50/50) og en fremheving av luftvernkanonen og oppfrisking av farger på flagget var siste hånd på verket.

Baug

Akterspeil (legg merke til håndmalt hakekors på orlogsflagget)

Alt i alt var dette byggesettet akkurat hva jeg håpet detskulle være. Kjapt og enkelt, og en fin avveksling fra mer omfattende prosjekt, satidig som det ble en modell som tåler å stå fremme.