Byggesett: Revell Z 38 Zerstörer 1936 A (Mob) “Narvik-Klasse”


Klassisk Revell-boks, med sideåpning. (Bilde fra Britmodeller.com)

Siden feriepengene var kommet så var det tid for å shoppe noen nye hobbyprosjekt. Trønder-Frim tid med andre ord. (Jeg får skikkelige fine nostalgivibber av den hobbybutikken, bare så det er sagt!)

Så hva falt jeg for? To ganske forskjellige sett. Det ene en KV-1 fra kinesiske HobbyBoss i 1:48 skala, som jeg heller skal skrive om en annen gang. Det andre, et lite weekendprosjekt: Revells Z 38 Zerstorer 1936 A (Mob) “Narvik-Klasse”.

Settet

Dette er en nytt opplag av et gammelt Matchbox-sett. Passer jo bra siden jeg i sin tid lærte meg modellbygging med Matchbox fly i skala 1:72! Men dette er altså en skipsmodell, i skala 1:700. Siden Narvik-klassen var ganske velvoksen til Destroyer å være betyr det at modellen blir drøye 18 cm lang.

Delene (72 i tallet) er renstøpte, med minimal flash, og skulle kreve lite omtanke før bygging. Et lite minus er at Revell som tysk produsent må føye seg etter politisk korrekthet, og derfor er det litt papirflagget som følger med swastikafritt. Ikke noe ikke en tynn penn ikke kan fikse.

Delene er støpt i mellomfast grå styrene (Bilde: Britmodeller.com)

Settet inneholder beskrivelse av fargeskjema til 4 ulike skip. I tillegg til Z38, Z 31, Z 33 og Z 37. Alle har ulik kamuflasje og fargesammensetning (naturligvis i ulike grånyanser, men likevel).

Fargene er oppgitt i Revells egen serie, men det er ikke vanskelig å finne en fargenøkkel på nett.

Prototypen

En Narvik-klasse destroyer i tysk tjeneste (Bilde: Wikipedia)

Narvik-klassen var en arbeidshest for Kriegsmarine under andre verdenskrig. Det er i praksis to varianter. De 8 første, klassifisert som Zerstörer 1936 A, og de påfølgende 7, klassifisert som Zerstörer 1936 A (Mob). Forskjellen var stort sett at de senere skipene var noe større og hadde forbedrede og mer driftssikre dampmaskiner. De var tungt bestykket, med opptil 5 150mm kanoner.

Men det kanskje mest interessante er det faktum at flere av disse skipene ble tatt i krigsbytte, og endte sin karriere i de ulike marinene til vestmaktene! Z 38 selv tenestegjorde som HMS Nonesuch før hun ble skrotet i 1949. De tre andre variantene beskrevet i dette settet var ikke dårligere. Z 31 ble overtatt av Frankrike, ble døpt om til Marceau og ble først skrotet i 1958. Z 33 havnet i den sovjetiske marinen, som Provorniy (Проворный), der hun ble senket som skytemål i 1961. Z 37 er det eneste skjema som ble senket under krigen. Eller senket og senket, etter en kollisjon med søsterskipet Z 32 utenfor Bordeaux ble hun satt på grunn i 1944. Av naturlige grunner rakk tyskerne aldri heve og reparere henne, og hun ble hugget opp i 1949.

Med andre ord kan du lett lage flere av disse modelene, uten å repetere deg selv. Litt kildesøk på nett må du nok regne med om du vil lage en sannferdig modell av skipene i etterkrigstjeneste.

Datakart på klassen fra en amerikansk kilde (Bilde: Wikipedia)

Jeg har ennå ikke bestemt meg for hvilken av de 4 fargeskjemaene jeg går for men jeg heller til Z 31 eller Z 38. På den andre siden, Z 33 tjenestegjore i Norge…

Uansett hvilken jeg velger, jeg lover å poste noen bilder når jeg er ferdig.