HeroClix: DOOMed and Blast(aar)!


DOOM (Bilde: Marvel)

Etter påskeferie, Kosmorama og jobbehelger var det endelig tid for å rulle terninger og la superhelter og superskurker banke gørra av hverandre igjen.

Måned 4 av Infinity Gauntlet-turneringsserien, og samtidig sealed turnering for Galactic Guardians-settet. 400 poeng (det nye standardformatet). Men det betyr og at sjansen for å få i stand et temalag er minimal. Kartvalget var gitt på forhånd: «The Garden». Med andre ord ble det påfyll i den etterhvert tykke kartmappa mi. Nice nice!

Dessuten var det kommet en ny forsyning med premier. Dessverre ikke fra måned 2, men jeg hadde noe utestående fra sist runde og, mer om det senere… Ikke at jeg skal si meg misfornøyd med pullet heller, en Super Rare på to boostere er over gjennomsnittet, og en grei miks av figurer å jobbe med.

Mange artige, men også mange dyre brikker, er kjennetegnet på dette settet!

Så, hvordan skulle jeg sy sammen et slagkraftig lag ut i fra det jeg hadde fått i boosterene. Løsningen som bød på best utnyttelse av poenggrensen var Gladiator + de to Nova Corps-gutta, på 395. Men Gladiator har glasskjeve, så jeg slo det fra meg. Blastaar og Doom derimot er to riktig så bøse Uncommons. Replica fikk ansvaret for å være taxi og tertiær-angriper, samt kunne låne bort en team-ability (Skrulls) til Doom.

Latverias despot, det levende bombenedslaget og GotGs residente shapeshifter. Comic Accuracy: 0%

DOOMed and Blast(aar)!

Runde 1: Stranger things have happened

Første motstander var Per Arne som hadde satt sin lit til den ekle komboen Dr Strange og Morg. Hvorfor er den så ekkel? Fordi den gode doktoren kan produsere astrallegemer med incap, og Morg får bonus når han angriper motstandere med to tokens. Så dermed var mine indomitable førsteangripere solid nerfed.

Me, myself and Morg

Heldigvis klarte jeg å få inn alfa-strike på Morg. Når Per Arne så litt dumdristig baset Blastaar med heralden, mens skrull-taxien hans baset Doom og Replica, snudde det seg fort. For Dr Strange på egenhånd klarte ikke å håndtere 2 angrep i runden. Dermed ble det Seier og en finfin start på turneringen!

Runde 2: Gunfight at OK Corral

Neste motstander var Kirr som hadde satset på Blastaar han og. Men her i tospann med Adam Warlock, og med Magus lurende i buskene klar for å tagges in når Adam ble sliten. Som en ekstrahjelp hadde han Xavin. En skrull som kan velge å vrake i klikk. Etter at vi hadde utvekslet litt juling dukket Magus som forventet opp. Stealth var ikke det jeg trengte nå, og bedre ble det ikke av at jeg klarte å slå Xavin inn på stealth også. Heldigvis var styrkene mine ikke så ille i nærkamp heller.Doom var sliten på slutten, men Kirr avsluttet med et angrep på Blastaar. Hadde han valgt annerledes hadde han fått med seg Doom før det var takk og godnatt for laget hans.

Heldigvis ble ikke de 169 poengene avgjørende. Sist vi møttes på brettet gjorde han et dårlig valg som til syvende og sist førte til at finaleplassen glapp. Men altså, ny Seier, og jeg kunne lukte finaleplass.

Stars & bangs

Underveis var det og trekking av to ekstrapremier, to colossals fra brickene vi hadde kjøpt boosterene til turneringen fra. De heldige vinnerene var Stein og Frode. Fair enough siden de nok legger igjen en solid slump penger i kassa til Outland hver gang nye sett slippes. Selv om colossals er morsomme er det ikke så ofte du får spilt dem heller.

Runde 3: Stranger still

Lars var siste motstander, og atter en gang måtte jeg innfinne meg med å se at det ville bli ett oppgjør mellom doktorene. Han hadde supplert med en kardinal fra sannhetskjerka, Namor og et astrallegeme. Her ble det en flott start, der jeg fikk kilt inn skade både på kardinalen og astrallegemet. I ettertid ser jeg at jeg burde blitt kvitt det først som sist, men jeg fordelte skade. Når jeg så skulle kvitte meg med det før jeg reposisjonerte klart Doom å crit-misse seg av topp-klikket. Topp det. Men det ble likevel ikke særlig jevnt. Selv om Namor har et massivt skadepotensiale sliter han når han må bruke Transporter-angrep. Blastaar fortsatte å leverte varene rimelig fjellstøtt. Det endte til slutt med at kun han ble stående igjen på brettet. Ny Seier: 3-0 og over 1100 poeng, finaleplassen var sikret, og med det dagens premie. (Siden begge deltagere i finalen får samme LE.)

Han har en hammer, en hammer av (gul) saft!


Finale: «Laws of Probability you say? Breaking the law, breaking the law!»

Lars skulle få sjansen til å reversere det forsmedelige tapet fra siste innledende runde, siden han selv med ett tap var gode 200 poeng foran nestemann på lista. Han gikk for en litt defensiv manøvrering, men jeg vet ikke om det egentlig lønte seg. Dessuten valgte han å konsentrere seg om Blastaar. Jeg tror ikke han har noe større glasskjeve enn Doom, og personlig prøver jeg alltid å bli kvitt all outwit på brettet. Men dessverre skulle det vise seg at alle taktiske krumspring skulle vise seg nyttesløse. Terningene hans gikk nemlig komplett i vranglås.

Til slutt måtte Namor rømme unna for å regenerere, mens the sorceror supreme skulle forsøke å stagge en uskadet Doom, og en småsliten Blastaar. Selv om Atlantis’ herre kom sterkt tilbake hjalp det lite, og han måtte legge inn årene. Så ble det noe som best av alt kan illustreres med saxofonmusikken til Benny Hill. Ikke mindre enn 8 – åtte – kast på rad endte opp på 5 eller lavere. På to terninger! Krydre det med to feilede break-away kast og det er lett å skjønne at det kokte under topplokket.

For sikkerhets skyld begynte terningene mine også å svikte. De hadde vel skjønt at de hadde lever over evne hele kampen, så plutselig ble det en rad feiltreff. Dermed ble det ikke en endelig avgjørelse før etter snaut ti minutter med voldsomme svingslag som kun traff tom luft. En velfortjent Seier i finalen!

Det lønte seg å følge magefølelsen, og velge et lag som lå litt under maks poenggrense. Særlig når de kunne holde trykket oppe takke være indomitable.

Premiefangst

Som nevnt hadde vi fått inn premier fra måned 3, pluss to av Gem’ene. Selve Infinity Gauntlet’en hadde jeg jo alt vunnet, men nå fikk den noen juveler å pynte seg med!

Kart, juveler og Champion!

Ikke nok med det, fra måned 3 fikk jeg IG003 Champion – 290 poeng, og fra dagen turnering IG004 Gardener – 150 poeng.

Han har grønne finger og Power Cosmic

Det var altså er riktig så innbringende formiddag på spillrommet til Outland. Så krysser jeg fingerne for t premiene fra måned 2 skulle finne på å dukke opp i posten!