Mediestrategi: FEMEN-metoden


(Bilde: Reuters via Vårt Land)

Det er ikke så ofte Vårt Land flesker til med toppløse jenter. Men når de ukrainske rabulistene i kvinnegruppa FEMEN okkuperer klokketårnet i St. Sofia-katedralen i Kiev, flasher pupper og ringler i bjellene, benytter de sjansen.

Aksjonen var en protest mot at den katolske kirken i Ukraina har foreslått innstramninger på dagens liberale abortlovgivning i Ukraina. Og de klarte øyensynelig å få frem budskapet sitt i media.

For den ukrainske organisasjonen har visst seg svært drevne på å skape blæst om aksjonene sine siden de ble stiftet for 4 år siden. Hjemmesiden deres http://femen.org/ er naturligvis NSFW om du ikke jobber i nyhetspressen, eller på en liberal arbeidsplass. I utgangpunktet er det ca 20 aksjonister (stort sett universitetsstudiner) og rundt 300 støttemedlemmer som bistår med finansiering, planlegging og tilrettelegging.

For det de har skjønt er at skal man sikre seg oppslag i en mediehverdag som vår nytter det ikke bare med gode temaer. Motstand mot sexturisme, postordrebrud-selskap, kjønnsdiskriminering og svekkelser av kvinners rettigheter er ikke det som får mer enn notiser i medier som CNN, BBC News, Der Spiegel, Die Welt, USA Today, Reuters, The Washington Post, og The Wall Street Journal. Men bland inn noen unge, fotogene blondiner med pene pupper i miksen, og vips står (foto)journalistene i kø.

Så kan man heller diskutere om man synes det er en bra utvikling.